تاثیر ساختار مالکیت بر رابطه ی کیفیت اقلام تعهدی و هزینههای نمایندگی
الموضوعات :یحیی کامیابی 1 , صدریه کوکبی 2 , زهرا گلچین 3
1 - گروه حسابداری، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران
2 - دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور، ایران
3 - کارشناسی ارشد مدیریت مالی، دپارتمان حسابداری، دانشکده زینب کبری(س)، دانشگاه فنی و حرفهای استان همدان، ایران
الکلمات المفتاحية: اقلام تعهدی, ساختار مالکیت, هزینه نمایندگی,
ملخص المقالة :
هدف اصلی پژوهش، بررسی تأثیر ساختار مالکیت بر رابطه کیفیت اقلام تعهدی با هزینه های نمایندگی است. در همین راستا تعداد 85 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی بازه زمانی 1390 الی 1395 انتخاب گردید. برای آزمون فرضیه های پژوهش از تحلیل های آماری رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد کیفیت اقلام تعهدی تاثیر منفی و معناداری بر هر دو معیار هزینه نمایندگی دارد. همچنین هنگام استفاده از نسبت هزینه های عملیاتی به فروش به عنوان نماینده هزینه نمایندگی، مالکیت نهادی، مالکیت مدیریتی و مالکیت شرکتی تاثیر مثبت و معناداری بر رابطه بین کیفیت اقلام تعهدی و هزینه نمایندگی دارند اما هنگام استفاده از نسبت گردش دارایی ها به عنوان معیار هزینه نمایندگی مالکیت نهادی و مالکیت مدیریتی تاثیر منفی و مالکیت شرکتی تاثیر مثبت و معناداری بر رابطه بین این دو متغیر دارد. بنابراین توجه همزمان به ساختار مالکیت و اقلام تعهدی هنگام بررسی تضاد نمایندگی از اهمیت بسزایی برخوردار است.