تاثیر مسؤولیت اجتماعی شرکت ها بر کیفیت و نتیجه رابطه: (مطالعه موردی، کارکنان شاغل در شرکت های صنایع غذایی مستقر در شهرکهای صنعتی استان تهران)
الموضوعات :مینا جمشیدی اوانکی 1 , فرانک زند نامدار 2 , فاطمه رهگذر 3
1 - عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، (گروه مدیریت آموزشی)
2 - عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، (گروه مدیریت بازرگانی)
3 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
الکلمات المفتاحية: تعهد سازمانی, رضایت شغلی, اعتماد سازمانی, مسؤولیت اجتماعی شرکتها,
ملخص المقالة :
مسؤولیت اجتماعی شرکت ها امروزه نقش ارزشمندی در بنگاه های اقتصادی ایفا می کند و توجه فزایندهای را به دست آورده است؛ درحالی که بسیاری از مطالعات تاثیر مسؤولیت اجتماعی شرکت ها را بر روی مصرفکنندگان مورد بررسی قرار دادهاند. تحقیقات اندکی تلاش نمودهاند تاثیر مسؤولیت اجتماعی شرکت ها در درک کارکنان از سازمان، از دیدگاه بازاریابی رابطهمند مورد بررسی قرار دهند. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر نقش مسؤولیت اجتماعی شرکت ها بر کیفیت و نتیجه رابطه کارکنان با سازمان است. در این تحقیق، براساس مدل کارول، چهار بعد از مسؤولیت اجتماعی شرکت ها (مسؤولیت اقتصادی، مسؤولیت قانونی، مسؤولیت اخلاقی و مسؤولیت بشر دوستانه)استفاده شده است و منظور از کیفیت رابطه، اعتماد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان و نتیجه رابطه، تعهد سازمانی است. داده های تحقیق از طریق پرسشنامه از کارکنان شرکت های صنایع غذایی در شهرک صنعتی نصیرآباد مستقر در شهرک های صنعتی استان تهران جمع آوری شده است. به منظور توصیف داده ها از آمار توصیفی و برای تحلیل آن و آزمون فرضیه ها از آمار استنباطی استفاده و از روش مدل یابی معادلات ساختاری و با بهره گیری از دو نرم افزار Spss و Lisler کمک گرفته شده است. یافته های حاصل نشان می دهد همه ابعاد مسؤولیت اجتماعی شرکتها تاثیر مثبت و مستقیمی بر روی کیفیت رابطه کارکنان با سازمان دارند؛ اما تاثیرات آنها یکسان نیست. به گونه ای که مسؤولیت های بشردوستانه و اخلاقی بشترین تاثیر را بر اعتماد سازمانی دارند و مسؤولیت های اخلاقی و قانونی نیز بیشترین تاثیر را بر رضایت شغلی می گذارند. همچنین، کیفیت رابطه بر نتیجه رابطه تاثیر بسزایی می گذارد و اعتماد سازمانی نسبت به رضایت شغلی بیشترین تاثیر مثبت و مستقیم را بر تعهد سازمانی می گذارد. علاوه براین نتایج، ابعاد مسؤولیت اجتماعی شرکت ها تاثیر مثبت ولی غیرمستقیمی را بر نتیجه رابطه (تعهد سازمانی) نیز دارد. در این زمینه مسؤولیت های اقتصادی، قانونی و بشردوستانه بیشترین تاثیر را بر تعهد سازمانی از طریق واسطه اعتماد سازمانی می گذارند و تنها بعد مسؤولیت اخلاقی بیشترین تاثیر را بر روی تعهد سازمانی از طریق واسطه رضایت شغلی دارد.