مدل سنجش فرآیند مدیریت دانش بازاریابی : رویکرد آمیخته
الموضوعات :محمدعلی بابایی زگیلکی 1 , آرمان احمدی زاد 2 , مهین رحیم پور 3
1 - دانشیار گروه مدیریت دانشگاه الزهرا،
2 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه کردستان
3 - دانشجوی دکترا مدیریت سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه مازندران
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش, بازاریابی, دانش بازاریابی, فرآیند مدیریت دانش بازاریابی,
ملخص المقالة :
هدف این مطالعه ارائه الگویی بمنظور سنجش فرآیند مدیریت دانش بازاریابی با استفاده رویکرد آمیخته است. در این مقاله ابتدا مفاهیم و مبانی نظری تحقیق را مورد بررسی قرار گرفته و سپس با بررسی تحقیقات پیشین، شاخص های اندازه گیری فرآیند مدیریت دانش بازاریابی استخراج شده است. در ادامه متغیرهای اولیه استخراج شده با روش کیفی و به وسیله گروه های کانونی غربال و متغیرهای مناسب جهت طراحی مدل و سنجش آن تایید شدند. جامعه آماری این تحقیق مدیران، روسا و کارشناسان بازاریابی یکی از اپراتورهای تلفن همراه کشور بوده و نمونه آماری به صورت سرشماری جامعه آماری انتخاب گردید. در ادامه داده های کمی پژوهش با پرسشنامه گردآوری و با توجه به اینکه جامعه آماری سرشماری شده بود با روش های آمار توصیفی و ماتریس اهمیت- عملکرد تحلیل شد. نتایج نشان داد که وضعیت فرآیند مدیریت دانش بازاریابی در سطح متوسطی است اما سطح ابعاد آن باهم متفاوتند. فعالیت خلق و کسب دانش بازاریابی در سطح متوسط رو به بالا و نسبتا خوبی بود و پس از آن تسهیم دانش بازاریابی و کاربرد دانش بازاریابی در سطح متوسطی قرار داشتند اما وضعیت انباشت و سازماندهی دانش بازاریابی مطلوب نبود و پایین ترین سطح را در میان فعالیتهای فرآیند مدیریت دانش بازاریابی به خود اختصاص داد.