سنجش و اندازه گیری فرهنگ و جو سازمانی و تجزیه و تحلیل آن جهت ارائه راهکارهای بهبود
الموضوعات :رامین ابوالحسنی 1 , احمدرضا کسرائی 2
1 - گروه مدیریت اجرایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: فرهنگ سازمانی, مدل وایزبورد,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، سنجش و اندازه گیری فرهنگ سازمانی در شرکت نفت پاسارگاد بوده تا در پی آن با ارائه راهکارهای اجرایی موجبات بهبود شاخص های مرتبط فراهم آید. ارزیابی مبتنی بر پرسشنامه وایزبورد صورت گرفت. 263 نفر از کارکنان به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و از آمار توصیفی و استنباطی برای تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که وضعیت فرهنگ سازمانی در سازمان دارای مطلوبیت است. از میان ابعاد هفت گانه؛ بعد ارتباطات و رهبری بالاترین امتیاز و بعد پاداش کمترین امتیاز را به خود اختصاص دادند. ابعاد فرهنگ سازمانی با به کارگیری آزمون فریدمن اولویت بندی گردید. بر اساس نتایج حاصله بعد ارتباطات سازمانی دارای بالاترین اولویت و پاداش سازمانی دارای پایین ترین اولویت می باشد. همچنین به منظور ارزیابی ارتباط میان ابعاد فرهنگ سازمانی، از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده و معنادار بودن تمامی ابعاد فرهنگ سازمانی تأیید شد.