طراحی الگو اکوسیستم کارآفرینی دیجیتال درکسب و کارهای خرده فروشی اینترنتی
الموضوعات :منوچهر باران چشمه 1 , سیدعبدالله سجادی جاغرق 2 , سیدرضا صالحی امیری 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت کارآفرینی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت رسانه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت رسانه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی دیجیتال, اکوسیستم دیجیتال , اکوسیستم کارآفرینی , اکوسیستم کارآفرینی دیجیتال, و کسب و کارهای خرده فروشی اینترنتی , رویکرد فازی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش طراحی الگو اکوسیستم کارآفرینی دیجیتال در کسب و کارهای خرده فروشی اینترنتی . نوع تحقیق کاربردی ، بخش کیفی از دو گروه از خبرگان دانشگاهی و حوزه فناوری های دیجیتالی و کارآفرینی به تعداد 14 نفر و در بخش کمی تحقیق384 نفر از مسئولان، برنامه نویسان و دست اندرکاران شهر تهران .شیوه نمونهگیری تصادفی سیستماتیک می باشد .اطلاعات مورد نیاز ازدو روش کتابخانه ای و میدانی گردآوری شده است.ابزارپژوهش پرسشنامه ی دلفی فازی و همچنین پرسشنامه محقق ساخته بر اساس معیارهای استخراج شده است. برای تایید روایی از روایی همگرا و پایایی نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است وبرای تحلیل داده ها از دو سطح توصیفی و استنباطی از طریق جامعه آماری بهدست آمده از پرسشنامههای تکمیل شده، مورد تحلیل و رسیدگی قرار گرفت. و درنهایت روابط بین متغیرها با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری، سنجیده. واز نرم افزار pls و آزمون حداقل مربعات و تکنیک بوت استرپینگ استفاده شده است.