اثرات بازاریابی دیجیتال بر استارتاپهای پوشاک ایران ( بررسی پیشآیندها و پیامدها)
الموضوعات :
نفیسه بلاغت نیا
1
,
حسین شیرازی
2
,
محمد غفاری
3
,
حسین جنتی فر
4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت تکنولوژِی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی،واحد پردیس فارابی قم،دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، قم، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
الکلمات المفتاحية: بازاریابی دیجیتال , پیشآیندها و پیامدهای بازاریابی دیجیتال , استارتاپهای پوشاک,
ملخص المقالة :
بازاریابی دیجیتال با استفاده از روشهای دیجیتالی در فضای آنلاین و دیجیتال، فرایند ساخت، تبلیغ و فروش محصولات یا خدمات را انجام میدهد. این فرایند شامل تحلیل بازار، تحقیق در مورد مصرف کنندگان، طراحی و پیادهسازی استراتژی بازاریابی، تولید محتوا و بهینهسازی موتورهای جستجو، تبلیغات در شبکههای اجتماعی و دیگر کانالهای دیجیتالی مانند ایمیل، بنرهای تبلیغاتی و ویدئوهای تبلیغاتی میباشد.در این تحقیق، تاثیر پیشآیندها و پیامدهای بازاریابی دیجیتال در استارتاپهای پوشاک ایران مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی است و جامعه آماری آن شامل همه مدیران استارتاپهای پوشاک در خرداد ماه ۱۴۰۲ میشود. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد و به روش نمونهگیری غیرتصادفی استفاده شده و دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و PLS تجزیه و تحلیل شدهاند.نتایج تحقیق نشان داد که متغیرهای سازمان، عوامل محیطی و عوامل اقتصادی بر بازاریابی دیجیتال تأثیر ندارند، اما متغیرهای عوامل تکنولوژیکی، کارگزار دولتی، عوامل فرهنگی و اجتماعی و رفتار مشتری بر بازاریابی دیجیتال تأثیر دارند. بازاریابی دیجیتال در توسعه برند، افزایش بهرهوری، بهبود ارتباط با مشتری، پیامد اجتماعی و چابکی تأثیرگذار است.
1) بلاغت نیا و همکاران (1401).فراترکیب پیشآیندها و پیامدهای بازاریابی دیجیتال،رساله دکتری،دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم،87
2) رضایی، م.، احمدی، ف.، و کریمی، ن. (1399). بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش بازاریابی دیجیتال در استارتاپهای ایرانی. فصلنامه مدیریت کسبوکارهای نوپا، 5(2)، 45-67.
3) کریمی، س.، شریفی، ح.، و صادقی، ر. (1400). نقش سیاستهای دولتی در توسعه بازاریابی دیجیتال: چالشها و فرصتها. مجله مدیریت و توسعه کسبوکار، 8(1)، 33-52.
4) ویلکی آیه، عماری حسین، و قرهبیگلو حسین. (1397). بازاریابی دیجیتالی و تاثیر آن بر رفتار مصرفکننده (مطالعه موردی). پژوهشهای جدید در مدیریت و حسابداری، 5(16)، 25-46.
5) Aaker, D. A. (2020). Building strong brands. Free Press.
6) Ballings Michel، McCullough Heath، & Bharadwaj Neeraj. (2018). Cause marketing and customer profitability. Journal of the Academy of Marketing Science، 46(2) ، 234-251.
7) Chaffey, D., & Ellis-Chadwick, F. (2019). Digital marketing: Strategy, implementation and practice (7th ed.). Pearson Education.
8) Chaffey, D. (2019). Digital marketing excellence: planning, optimizing and integrating online marketing. Routledge.
9) Dave Chaffey, Fiona Ellis-Chadwick (2019). Digital marketing: strategy, implementation, and practice. Pearson.
10) Ryan, D. (2016). Understanding digital marketing: marketing strategies for engaging the digital generation. Kogan Page Publishers.
11) Strauss, J., & Frost, R. (2014). E-marketing. Pearson.
12) Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2020). Rethinking the digital marketing landscape: Emerging trends and new research opportunities. International Journal of Research in Marketing, 37(1), 1-21. https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2019.10.003
13) Kotler, P., & Keller, K. L. (2021). Marketing management (16th ed.). Pearson.
14) Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2016). Marketing 4.0: Moving from traditional to digital. John Wiley & Sons.
15) Lee, I., Lee, C., & Kim, J. (2020). Digital transformation and marketing strategies in the fashion industry. Journal of Business Research, 117, 412-423. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.06.021
16) Martinez, C. (2018). The role of digital marketing in enhancing business agility. Journal of Business Strategy, 39(4), 22-30.
17) Parasuraman, A., & Zeithaml, V. A. (2019). Service quality and customer satisfaction in the digital era. Journal of Services Marketing, 33(2), 134-150.
18) Porter, M. E., & Millar, V. E. (2019). How information gives you competitive advantage. Harvard Business Review, 97(4), 149-160.
19) Smith, P. R., & Zook, Z. (2011). Marketing communications: integrating offline and online with social media. Kogan Page Publishers
20) Smith, J., & Jones, R. (2021). Government policies and digital marketing adoption in startups. International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 22(3), 225-240.
21) Tuten, T. L., & Solomon, M. R. (2018). Social Media Marketing (3rd ed.). Sage Publications.
22) Tomič Andrej، & Šupín Mikuláš. (2019). Increasing website traffic of Woodworking Company using digital marketing methods. Acta Facultatis Xylologiae Zvolen Res Publica Slovaca، 61(2)، 153-161.
23) Turban, E., Pollard, C., & Wood, G. (2020). Information technology for management: On-demand strategies for performance, growth and sustainability. Wiley.
24) Williams, K. (2021). Social impact of digital marketing strategies: Consumer engagement and ethical considerations. Journal of Business Ethics, 173(2), 245-260.