عوامل موثر در مدیریت کسب و کار شرکت های نانوفناوری در زمینه ساختمان
الموضوعات :مهسا فخارپور 1 , نجما سلطانی 2
1 - دانشیار، گروه فیزیک، واحد میبد، دانشگاه آزاد اسلامی، میبد، ایران
2 - مربی، گروه مهندسی کامپیوتر، واحد میبد، دانشگاه آزاد اسلامی، میبد، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت کسب و کار, نانوفناوری, صنعت ساختمان, مدرن,
ملخص المقالة :
زمینه: امروزه نانوفناوری یکی از تکنولوژیهای مدرن محسوب میشود که نقش مهمی در رشد اقتصادی و علمی یک کشور دارد. کاهش مصرف انرژی، مقاومت ساختمانها در برابر حوادث طبیعی، محافظت در برابر اشعهها موجب گسترش نانوفناوری در صنعت ساختمان شده است. هدف: این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر بر مدیریت کسب و کار شرکتهای نانوفناوری در زمینه ساختمان انجام شده است. روش تحقیق: پژوهش حاضر به روش کمی و کیفی انجام شده است. نمونه-گیری شامل 200 نفر از مدیران نانوفناوری و کسب و کار در حوزه ساختمانی از 11 شرکت صورت گرفته است. برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبه و پرسشنامه استفاده شده است. یافتهها: نتایج حاکی از آن است که عوامل موثر بر موفقیت فرآیند مدیریت کسب و کار در نانوفناوری در پنج دسته ارتباطات، علم وتجربه، دانش مالی، کارآفرینی و مدیریت طبقهبندی میشوند. علاوه بر آن، نتایج نشان داد که تمامی این ابعاد بر مدیریت کسب و کار فناوریهای نوین در حوزه ساختمان تأثیر مثبت و معناداری دارند. نتیجهگیری: برای ایجاد آیندهای روشن در گسترش تکنولوژی نانو در صنعت ساختمان و بقای این شرکتها نیاز به مدیریت کسب و کار قوی است که متغیرهای معرفی شده در این پژوهش روی آن تأثیر میگذارند.
1) بابایی فیشانی؛ محمدرضا، خوزین؛ علی، ضیاء؛ بابک و اشرفی؛ مجید. (1399). طراحی الگوی اکوسیستم تأمین مالی کارآفرینی فناورانه در کسبوکارهای دانشبنیان (موردمطالعه: حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات). تحقیقات حسابداری و حسابرسی، 12(48)، 177-192.
2) تاج پور؛ مهدی و حسینی؛ الهه. (1399). تأثیر هوش و فرهنگسازمانی بر کارآفرینی سازمانی در شرکت گاز شیراز. مطالعات راهبردی در صنعت نفت و انرژی، 12(45)، 354-335.
3) قاسمی؛ احسان، نوابخش؛ مهرداد و شادنوش؛ نصرت اله. (1398). کشف فرصت¬های کارآفرینی فناورانه در حوزه نانوتکنولوژی. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 11(4)، 42-21.
4) قاضی نوری؛ سید سپهر، مؤمنی؛ منصور، ربیعی؛ علی و علیاکبری؛ سمیرا. (1393). بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت یا شکست شرکتهای نوپای فناوری نانو در ایران. بهبود مدیریت، 8(2)، 72-51.
5) کاظمی¬آذر؛ شهریار. (1397). طراحی الگوی خطمشیگذاری تجاریسازی فناوری نانو بر پایۀ حمایت از شرکتهای نوپا و موانع و مشکلات پیش رو در ایران. سیاست¬نامه علم و فناوری، 8(4)، 32-17.
6) آیثال؛ پی. اس و آیثال؛ اس. (2015 ب)، مفهوم فناوری ایده¬آل و فرصت تحقق آن با استفاده از فناوری نانو، مجله بینالمللی کاربرد یا نوآوری در مهندسی و مدیریت، 4 (2)، 153-164.
7) آخنوخ؛ ع. ک. (2018). اجرای نانوتکنولوژی در بهبود انطباق زیستمحیطی پروژه¬های ساختمانی در ایالاتمتحده. علم و فناوری ذرات، 36 (3)، 357-361.
8) آپلبام؛ آر، لائو؛ ای. زد، فولادری؛ جی، پارکر؛ آر، وازگوئیز؛ ال، ال، وی، بلمونت؛ ای، آر و فیگیروآ؛ ای، آر، ای. (2016). فهرست موجودی شرکتهای فناوری نانو در مکزیک. مجله تحقیقات نانو ذرات، 18(2)، 43.
9) اتو، ای؛ و رانیکو، اچ. (2016). حفظ برندگان: آیا سیاست میتواند کارآفرینی با رشد بالا را تقویت کند؟ سیاست پژوهشی، 45(1)، 42-55.
10) بولزانی؛ دی، موناری؛ اف، راسموسن؛ ای و توسچی؛ ال، (2020). دفاتر انتقال فناوری بهعنوان ارائهدهندگان آموزش کارآفرینی علم و فناوری. مجله انتقال فناوری، 46، 335-365.
11) کوتا؛ وی. آر، آگیار؛ سی.ال. د سوزا نتو؛ بی و بنگاس؛ ام. (2020). سختافزار منبع باز بهعنوان مدلی از نوآوری فناورانه و کارآفرینی دانشگاهی بررسی نوآوری و مدیریت، 17 (2)، 177-195.
12) دوبی س.ک. دی؛ ا. سینگوی؛ جی، پاندی؛ ام. ام. سینگ؛ و؛ و کشروانی؛ پ. (2022). روندهای نوظهور نانوتکنولوژی در لوازمآرایشی پیشرفته کلوئیدها و سطوح: ب، رابطهای زیستی، 214، 12440.
13) کمیسیون اروپا. (2012). راهنمای استراتژیهای تحقیق و نوآوری برای تخصصهای هوشمند. دفتر انتشارات اتحادیه اروپا لوکزامبورگ: اتحادیه اروپا.
14) فخارپور؛ م؛ و قلی زاده آرشتی؛ م. (1392). تاثیر سه MWCNTs-COOH (کایرال، زیگزاگ و صندلی) بر خواص مکانیکی و جذب آب کامپوزیت¬های پایه سیمان. فولرن¬ها، نانولوله¬ها و نانوساختارهای کربنی، 31(5)، 404-411.
15) فخارپور؛ م؛ و کریمی؛ ر. (2020). بهینهسازی خواص جذب امواج الکترومغناطیسی کامپوزیت سیمان MWCNTs-COOH/ با روشهای اتصال کوتاه موجبر و بار منطبقی. مجله مهندسی عمران مدرس، 20(5)، 143-152.
16) فخارپور؛ م؛ و کریمی؛ ر. (2021). خواص جذب امواج الکترومغناطیسی کامپوزیت¬های سیمان MWCNTs-COOH/ با اشکال مختلف کایرال، صندلی و زیگزاگ. فولرن¬ها، نانولوله¬ها و نانوساختارهای کربنی، 29(5)، 386-393.
17) هالامودا-کنزاوی؛ ب. گیرتسما؛ ر. پوو؛ ج. پرینا-ملو؛ ای. کریر؛ ام؛ و برمر-هافمن؛ اس. (2022). چشماندازهای آینده برای پیشرفت علم نظارتی محصولات بهداشتی مبتنی بر فناوری نانو تحویل دارو و تحقیقات ترجمه، 12(9)، 2145-2156.
18) ستاد فناوری نانو www.nano.ir.
19) کیخاکوهان؛ ج. اکبری؛ م؛ و حجازی؛ س.ر. (2020). شناسایی موانع توسعه کارآفرینی فناورانه منطقه¬ای (مطالعه موردی: شهرستان سرباز). مجله تحقیقات روستایی، 11(1)، 124-139.
20) کسنفونتوو؛ ای. ای، کسنفونتوو؛ ا. اس، کرپیچوا؛ ام. ا؛ و تریفونوف؛ پی. وی. (مارس 2019). استفاده از فناوری مدرن مدیریت برای بهبود کارایی کسبوکار. در سری کنفرانسهای IOP: علم و مهندسی مواد، 483(1)، 012114.
21) محمد؛ ز.ح. احمد؛ ف. ابراهیم؛ س.ع؛ و زیدی؛ س. (2022). کاربرد فناوری نانو در جنبه¬های مختلف صنایع غذایی. کشف غذا، 2(1)، 12
22) نقی زاده؛ ر. اللهی؛ س؛ و رنگا؛ م. (1399). مدلی برای ایجاد NTBF در مناطق کمتر توسعهیافته بر اساس مفهوم تخصصی هوشمند: مورد مناطق در ایران. مطالعات منطقهای، 55 (3)، 441-452.
23) ناو؛ ف. م. فخارپور؛ م؛ و آرشتی؛ م. گ. (1390). عملکرد ساختاری مواد سیمانی تقویتشده با CNT با در نظر گرفتن تأثیر کایرالیته نانولولهها. مجله آزمون و ارزشیابی، 50، 689-714.
24) نیکرفتار؛ ت. حسینی؛ ا؛ و محمدی؛ ا. (1391). عوامل مؤثر بر کارآفرینی فناورانه در مشاغل فناوری نانو. مجله مدیریت، 29(1)، 76-99.
25) اوبردورستر، جی. اوبردورستر؛ ای؛ و اوبردورستر؛ جی. (2005). نانوسم شناسی: رشته نوظهوری که از مطالعات ذرات بسیار ریز تکاملیافته است. چشمانداز بهداشت محیطی، 113 (7)، 823-839.
26) رادویچ مارکوویچ؛ م؛ و سلام زاده؛ آ. (2018). اهمیت ارتباطات در مدیریت کسبوکار. هفتمین کنفرانس علمی بینالمللی اشتغال، آموزش و کارآفرینی، بلگراد، صربستان.
27) رحیم؛ ر.آ. قاسم؛ ای.س. ساری؛ ن. آ. م؛ و عبدالله؛ س. (2019، نوامبر). عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری نانو: مزایا، ریسک بالقوه، حمایت و نگرش دولت در مجله فیزیک: مجموعه کنفرانس، 1349(1)، 012114.
28) شاه؛ دی، ویلکینسون; م؛ و یالوپ؛ کا. (2008). تحلیل عوامل موفقیت یا شکست شرکت¬های نوپا در حوزه فناوری خرد و نانو. در شرکت¬های مبتنی بر فناوری جدید در هزاره جدید، 6، 203-218.
29) شاپیرا؛ پی؛ و وانگ؛ جی. (2009). از آزمایشگاه به بازار؟ استراتژی¬ها و مسائل در تجاری¬سازی فناوری نانو در چین، تجارت و مدیریت آسیایی، 8(4)، ص. 461-489.
30) شاتکین؛ جی. آ. (2017). نانوتکنولوژی: خطرات بهداشتی و زیستمحیطی انتشارات سی¬آرسی. ۶ تا ۸.
31) تاج پور؛ م. حسینی؛ E. & علیزاده؛ آر. (2021). فرصتهای کارآفرینی: تأثیر کارآفرینی اجتماعی بر حضور جوانان مهاجر افغانستانی در دانشگاههای ایران. مهاجرت کارآفرینی اجتماعی و شمول اجتماعی، 1، 261-284.
32) زنگ؛ ان. چن؛ ایکس؛ و لیو؛ زد. (2020). محصولات طبیعی و نانوتکنولوژی در برابر بیماری کروناویروس 2019. مرزها در شیمی، 10.
33) ضیاء؛ ب. صادقی؛ ح. نژاد؛ م. س؛ و تاج¬پور؛ م. (2021). چارچوبی از کارآفرینی شهری برای زنان نانآور. آیندهنگری، 23(5)، 597-609.
Babaei Fishani; Mohammad Reza Khozin; Ali, Zia; Babak, and Ashrafi; Majid. (2019). Designing a model of the ecosystem for financing technological entrepreneurship in knowledge-based businesses (case study: information and communication technology). Accounting and Auditing Research, 12(48), 177-192.
34) Tajpour; Mehdi, and Hosseini; Elaheh. (2019). The effect of intelligence and organizational culture on organizational entrepreneurship in Shiraz Gas Company. Strategic Studies in the Oil and Energy Industry, 12(45), 354-335.
35) Ghasemi; Ehsan, Navabakhsh; Mehrdad, and Shadnoosh; Nosratollah. (2019). Discovering Technological Entrepreneurship Opportunities in the Field of Nanotechnology. Iranian Social Development Studies, 11(4), 42-21.
36) Ghazi Nouri; Seyed Sepehr, Momeni; Mansour, Rabiei; Ali, and Ali Akbari; Samira. (2014). Study of factors affecting the success or failure of nanotechnology start-ups in Iran. Management Improvement, 8(2), 51-72.
37) Kazemi-Azar; Shahriar. (2018). Designing a policy model for nanotechnology commercialization based on supporting start-up companies and the obstacles and problems ahead in Iran. Science and Technology Policy, 8(4), 32-17.
38) Aithal; P. S. & Aithal; S. (2015”b”), Ideal Technology Concept & its Realization Opportunity using Nanotechnology, International Journal of Application or Innovation in Engineering & Management, 4(2), 153-164.
39) Akhnoukh; A. K. (2018). Implementation of nanotechnology in improving the environmental compliance of construction projects in the United States. Particulate Science and Technology, 36(3), 357-361.
40) Appelbaum; R. Lau; E. Z. Foladori; G. Parker; R. Vazquez; L. L. V. Belmont; E. R. & Figueroa; E. R. A. (2016). Inventory of nanotechnology companies in Mexico. Journal of Nanoparticle Research, 18(2), 43.
41) Autio, E. & Rannikko, H. (2016). Retaining winners: can policy boost high-growth entrepreneurship? Research Policy, 45(1), 42-55.
42) Bolzani, D. Munari, F. Rasmussen, E. & Toschi, L. (2021). Technology transfer offices as providers of science and technology entrepreneurship education. The Journal of Technology Transfer, 46, 335-365.
43) Cota; V.R. Aguiar؛ C. L. de Souza Neto؛ B. & Benegas؛ M. (2020). Open-source hardware as a model of technological innovation and academic entrepreneurship. Innovation & Management Review, 17(2), 177-195.
44) Dubey؛ S. K. Dey؛ A. Singhvi؛ G. Pandey؛ M. M. Singh؛ V. & Kesharwani؛ P. (2022). Emerging trends of nanotechnology in advanced cosmetics. Colloids and Surfaces B: Biointerfaces, 214,12440.
45) European Commission (EC). (2012). Guide to Research and Innovation Strategies for Smart Specialisations (RIS3). Publications Office of the European Union. Luxembourg: European Union.
46) Fakharpour؛ M. & Gholizadeh Arashti؛ M. (2023). Effect of three MWCNTs-COOH (chiral, zigzag and armchair) on the mechanical properties and water absorption of cement-based composites. Fullerenes, Nanotubes and Carbon Nanostructures, 31(5), 404-411.
47) Fakharpour; M. & Karimi; R. (2020). Optimization of electromagnetic waves absorption properties of MWCNTs-COOH/cement composite by short circuit of waveguide and matched load methods. Modares Civil Engineering journal, 20(5), 143-152.
48) Fakharpour; M. & Karimi; R. (2021). Electromagnetic wave absorption properties of MWCNTs-COOH/cement composites with different shapes of chiral, armchair and zigzag. Fullerenes, Nanotubes and Carbon Nanostructures, 29(5), 386-393.
49) Halamoda-Kenzaoui; B. Geertsma; R. Pouw; J. Prina-Mello; A. Carrer; M. Roesslein; M. ... & Bremer-Hoffmann; S. (2022). Future perspectives for advancing regulatory science of nanotechnology-enabled health products. Drug Delivery and Translational Research, 12(9), 2145-2156.
50) https:// www.nano.ir.
51) Keikhakohan؛ J. Akbari؛ M. & Hejazi؛ S.R. (2020). Identifying barriers to development of regional technological entrepreneurship (case study: Sarbaz county). Journal of Rural Research, 11(1), 124-139.
52) Ksenofontov؛ A. A. Ksenofontov؛ A. S. Kirpicheva؛ M. A. & Trifonov؛ P. V. (2019, March). The use of modern management technology to improve business efficiency. In IOP conference series: Materials Science and Engineering, 483(1), 012114.
53) Mohammad؛ Z. H. Ahmad؛ F. Ibrahim؛ S. A. & Zaidi؛ S. (2022). Application of nanotechnology in different aspects of the food industry. Discover Food, 2(1), 12.
54) Naghizadeh؛ R. Allahy؛ S. & Ranga؛ M. (2020). A model for NTBF creation in less developed regions based on the smart specialisation concept: the case of regions in Iran. Regional Studies, 55(3), 441-452.
55) Nav; F. M. Fakharpour; M. & Arashti; M. G. (2021). Structural Performance of CNT-Reinforced Cementitious Materials considering the Effect of Chirality of Nanotubes. Journal of Testing and Evaluation, 50, 689-714.
56) Nikraftar; T. Hosseini; E. & Mohammadi; E. (2022). The factors influencing technological entrepreneurship in nanotechnology businesses. Revista de Gestão, 29(1), 76-99.
57) Oberdörster; G. Oberdörster; E. & Oberdörster; J. (2005). Nanotoxicology: An Emerging Discipline Evolving from Studies of Ultrafine Particles. Environmental Health Perspectives, 113(7), 823–839.
58) Radovic Markovic; M. & Salamzade; A. (2018), The importance of communication in business management. The 7th International Scientific Conference on Employment, Education and Entrepreneurship, Belgrade, Serbia.
59) Rahim; R. A. Kassim; E. S. Sari; N. A. M. & Abdullah; S. (2019, November). Factors influencing nanotechnology acceptance: benefits, potential risk, government support and attitude. In Journal of Physics: Conference Series, 1349(1), 012114.
60) Shah; D. Wilkinson; M. & Yallup; K. (2008). Analysis of the factors leading to success or failure of start-up companies in the field of micro-and nanotechnology. In New Technology-Based Firms in the New Millennium, 6, 203-218.
61) Shapira; P. & Wang; J. (2009). From lab to market? Strategies and issues in the commercialization of nanotechnology in China, Asian Business & Management, 8(4), pp. 461-489.
62) Shatkin, J. A. (2017). Nanotechnology: health and environmental risks. Crc Press. 6 – 8.
63) Tajpour; M. Hosseini; E. & Alizadeh; R. (2021). Entrepreneurship opportunities: The effect of social entrepreneurship on the presence of Afghan immigrant youth in Iranian universities. Migration Social Entrepreneurship and Social Inclusion, 1, 261-284.
64) Zeng; N. Chen; X. & Liu; Z. (2022). Natural products and nanotechnology against coronavirus disease 2019. Frontiers in Chemistry, 10.
65) Ziyae; B. Sadeghi; H. Nejad; M.S. & Tajpour; M. (2021). A framework of urban entrepreneurship for women breadwinners. Foresight, 23(5), 597-609.