توسعه و تبیین ابعاد پیامهای ترغیبی بازاریابی رسانههای اجتماعی بر قصد خرید مشتریان
الموضوعات :فاطمه خواجه فینی 1 , محمدرضا حمیدیزاده 2 , عبداله نعامی 3 , فتانه علیزاده مشکانی 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاداسلامی ،واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
2 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاداسلامی ،واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
4 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: بازاریابی رسانههای اجتماعی, پیامهای ترغیبی, قصدخرید, رفتارمصرف کننده,
ملخص المقالة :
نظر به اینکه شناخت گرایش نظاممند و نامنظم و پراکندۀ مشتریان به خرید و مصرف در دنیا از شروط مهم و اساسی برای رونق دادن به فضای کسبوکارها و رسیدن به رشد و توسعه اقتصادی بنگاهها است؛ هدف این تحقیق، توسعه و تبیین ابعاد پیامهای ترغیب کننده در بستر بازاریابی رسانههای اجتماعی بر قصد خرید مشتریان میباشد. این تحقیق از بعد هدف، کاربردی، از منظر روش تحقیق آمیخته ای از روشهای کیفی و کمی است.در قسمت کیفی پژوهش از نظر خبرگان بازار کالاهای پرمصرف جهت طراحی چهارچوب اولیه پژوهش استفاده شده و سپس در بخش کمی دربخش کمّی بصورت میدانی و بر اساس پرسشنامه حاصل از بخش کیفی از مشتریان و مصرف کنندگان نظرسنجی به عمل آمد. جامعه آماری این تحقیق، کلیه مشتریان فروشگاههای مواد غذایی تهران بوده و نمونه آماری آن، 302 نفر از مشتریانی بوده است که در زمان گردآوری دادهها، قصد خرید ناگهانی مواد غذایی از فروشگاه کردهاند. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامه است و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار Smart PLS استفاده شده است.
_|1) بابایی میبدی، حمید; کنجکاومنفرد امیررضا و کریمی میبدی، احسان (1397). تأثیر استفاده از تأییدکنندگان سلبریتی در پیام های تجاری تلویزیونی بر نگرش و قصد خرید مخاطب، رسانه¬های دیداری و شنیداری، جلد اول. 13، شماره 30.
2) خیری، بهرام و فرهنگ جهرمی، سارا (1394). تأثیر محبوبیت محتوا بر رفتار طرفداران در بازاریابی شبکه های اجتماعی، تهران: چهارمین کنفرانس بین المللی اقتصاد، حسابداری و مدیریت.
3) خانی فر، حسین; سلطانی نژاد، سیما; رشید، علی اصغر (1390). تأثیر بازاریابی خیریه بر قصد خرید مصرف کننده (مطالعه موردی: مصرف کنندگان مجرد ماکارونی)، مجله فرهنگ سازمانی (دانشگاه تهران)، ایران، تهران، ش. 19، شماره 1: 1-24.
4) شهری مجارشین، علی اکبر; روستا، علیرضا. نعمی، عبدالله (1390). طراحی و تبیین مدل خرید نهایی کالای ایرانی با رویکرد ریسک مالی و سرمایه گذاری اهمیت-عملکرد، فصلنامه دانش سرمایه گذاری. ایران. تهران. جلد 10، شماره 39: 585-608.
5) Ahmed Rageh Ismail, (2017). The influence of perceived social media marketing activities on brand loyalty: The mediation effect of brand and value consciousness, Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, Vol. 29:129-144.
6) Alalwan, A.A., Rana, N.P., Dwivedi, Y.K., Algharabat, R. (2017). Social media in mar- keting: a review and analysis of the existing literature. Telemat. Inform. 34 (7):1177–1190.
7) Daphne L.M. Van Der Bend, Tammie Jakstas, Ellen van Kleef, Vanessa A. Shrewsbury, Tamara Bucher (2022). Making sense of adolescent-targeted social media food marketing: A qualitative study of expert views on key definitions, priorities and challenges, Appetite, Vol. 168.
8) Duong Hanh Tien, Adriana A. Amaya Rivas, Ying-Kai Liao (2020).Examining the influence of customer-to-customer electronic word-of-mouth on purchase intention in social networking sites, Asia Pacific Management Review,Vol. 24, No. 3: 238-249.
9) Halldorsson, A. Julianan, H. Herbert, K. (2016). Complementary theories to supply chain management revisited – from borrowing theories to theorizing, Supply Chain Management: An International Journal, Vol. 20, No. 6: 574-586.
10) Hisashi Masuda, Spring H. Han, Jungwoo Lee (2022). Impacts of influencer attributes on purchase intentions in social media influencer marketing: Mediating roles of characterizations, Technological Forecasting and Social Change, Vol. 174, 121246.
11) Kahneman, Daniel; Sibony, Olivier and Sunstein, Cass R. (2021). Noise: A flaw in human judegment, Little, Brown Spark, Hachette Book Group.
12) Karina Sokolova, Hajer Kefi (2020).Instagram and YouTube bloggers promote it, why should I buy? How credibility and parasocial interaction influence purchase intentions, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 53,101742,
13) Katler, P. & K. L. Keller (2006). Marketing Management, 12th Edition, Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
14) Kim, Angella J. (2012). Do social media marketing activities enhance customer equity? An empirical study of luxury fashion brand. Journal of Business Research, 65(10): 1480–1486.
15) M.S. Balaji, Yangyang Jiang, Subhash Jha (2021). Nano influencer marketing: How message features affect credibility and behavioral intentions, Journal of Business Research, Vol. 136: 293-304
16) Park, J. A., Sung, J. M., Son, J. M., Na, K., & Kim, S. K. (2019). Athletes’ brand equity, spectator satisfaction, and behavioral intentions. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, Vol.31, No. 2: 541-558.
17) Saleh Bazi, Raffaele Filieri, Matthew Gorton, Customers (2020). Motivation to engage with luxury brands on social media, Journal of Business Research, Vol. 112: 223-235.
18) Sejin Ha, Ran Huang, Jee-Sun Park (2019). Persuasive brand messages in social media: A mental imagery processing perspective, Journal of Retailing and Consumer Services, Volume 48: 41-49.
19) Shareef, M.A., Mukerji, B., Alryalat, M.A.A., Wright, A., Dwivedi, and Y.K. (2018). Advertisements on Facebook: identifying the persuasive elements in the development of positive attitudes in consumers. J. Retail. Consum. Serv. 43: 258–268.
20) Stefko, R., fedorko, R. &; basic, R. (2015). The role of e-marketing tools in constructing the image of a higher education institution, social and behavioral sciences, 175: 431– 438.
21) Ting, Chang. (2015). The effect of internal marketing on organizational commitment: Job involvement & job satisfaction as mediators. Educational Administration Quarterly, 47(2): 253-282.
22) Yash Chawla, Grzegorz Chodak (2021). Social media marketing for businesses: Organic promotions of web-links on Facebook, Journal of Business Research, Vol. 135: 49-65
|_