ارائه مدل کارآمد ظرفیتهای مالیاتی تجارت الکترونیک در ایران
الموضوعات :علی رضا مهرپویان 1 , مرتضی بکی حسکویی 2
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: ایران, تجارت الکترونیک, ظرفیت مالیاتی,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف ارائه مدل کارآمد ظرفیتهای مالیاتی تجارت الکترونیک در ایران صورت پذیرفته است. پژوهش از نوع کیفی و اکتشافی بوده و روش پژوهش تحلیل مضمون میباشد. ابزار استفاده شده برای گردآوری دادهها، مصاحبه بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان ارشد امور مالیاتی آشنا به تجارت الکترونیک بودهاند که حداقل دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و حداقل 5 سال سابقه کاری مرتبط دارند. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری نظری استفاده شده و در مجموع 14 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه نشان داد که مدل کارآمد ظرفیتهای مالیاتی تجارت الکترونیک دارای سه تم (تم ساختاری، تم شناختی و تم عملکردی) و 6 مقوله و 21 مفهوم میباشند که در مجموع شبکه مضامین حاصل از استخراج عوامل در مصاحبههای صورت گرفته شده ارائه گردید. طبق یافتهها تم ساختاری ظرفیتهای مالیاتی تجارت الکترونیک دارای مقولههای زیرساختهای مالیاتی و اصلاحات ساختاری و تم شناختی دارای دو مقوله بینش مودیان مالیاتی و سیستم اطلاعات مالیاتی و تم عملکردی دارای دو مقوله صحت و شایستگی مالیاتی و عملکرد نظام مالیاتی بوده است.
_||_