شناسایی عوامل موثر بر انتخاب مقصدهای صادراتی محصولات دارویی ایران با رویکرد آمیخته
الموضوعات :ابراهیم وکیل یزدی 1 , رسول ثانوی فرد 2 , علی اصغر عیوضی حشمت 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
3 - گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: صادرات, بازارشناسی بینالمللی, محصولات دارویی انسانی, انتخاب مقصد صادراتی,
ملخص المقالة :
هدف تحقیق حاضر، شناسایی عوامل موثر بر انتخاب مقصد صادراتی در صنعت دارو است. در بخش کیفی از روش دلفی جهت استخراج مدل مفهومی بهره بردهشد. داده های این بخش به واسطه نظرسنجی از 15خبره دانشگاهی و خبره حوزه صادرات و از طریق روش نمونهگیری قضاوتی و گلوله برفی انجام پذیرفت. در بخش کمی، ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه بوده و نمونه آماری را 283 تن از مدیران، معاونین، کارشناسان و خبرگان حوزه صادرات و کارشناسان سازمانهای مرتبط با تجارت و اساتید حوزه دانشگاه تشکیل میدهند که از طریق روش نمونهگیری خوشهای تکمرحله ای انتخاب شده-اند. جهت تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل بهره برده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد ریسک تجارت، توسعه اقتصادی، جذابیت ویژگیهای بازار، ویژگیهای فنی محصول، منابع و قابلیت ها، اعتبار شرکت، ویژگیهای فناوری، عضویت در پیمانها و موانع تعرفهای و محدودیتهای ناشی از تصمیمهای دولتی بر انتخاب مقصد صادراتی دارو تاثیرگذار هستند.
_||_