تحلیل اثر مولفه های محیطی بر توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط در صنعت پتروشیمی
الموضوعات : business managementمیثم صنیعی فر 1 , سیدرضا صالحی امیری 2 , مهدی الیاسی 3 , مهران مختاری بایع کلایه 4 , سید عبداله سجادی جاغرق 5
                                               1 -     گروه مدیریت کار آفرینی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
                                               
                                               2 -     گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
                                               
                                               3 -     گروه مدیریت فناوری و کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
                                               
                                               4 -     گروه مدیریت دولتی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، مازندران، ایران
                                               
                                               5 -     گروه مدیریت رسانه، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
                                               
                                       
الکلمات المفتاحية: عوامل محیطی, صنعت پتروشیمی, کسب وکارهای کوچک و متوسط,
ملخص المقالة :
تتحقیق حاضر با هدف تعیین تاثیر مولفههای محیطی بر توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط در صنعت پتروشیمی انجام گرفته و از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی- تحلیلی است. جامعهی آماری این پژوهش مدیران کسب و کارهای کوچک و متوسط صنعت پتروشیمی بودهاند. پرسشنامههای این پژوهش میان 39 نفر از مدیران این حوزه توزیع گردید. روایی ابزار تحقیق پیش از توزیع توسط اساتید و خبرگان حوزه مدیریت تائید و نیز روایای همگرا با استفاده از مدل تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شده است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و SMART PLS با روش آمار توصیفی و مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. یافتهها نشان داد که مولفههای محیطی تاثیر معنیداری و مثبتی بر توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط صنعت پتروشیمی دارد. همچنین یافتههای تحقیق حاکی از آن بود که مولفههای محیط سیاسی/ قانونی، محیط اقتصادی، محیط فرهنگی/ اجتماعی و محیط فناوری تاثیر معنیداری بر توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط صنعت پتروشیمی دارد.
_||_

 
                                    