تبیین اثرات احساسات، اعتماد و تنوعگرایی سرمایهگذاران بر عملکرد سرمایهگذاری شرکتها
الموضوعات :حسین محمودزاده 1 , زادالله فتحی 2
1 - گروه حسابداری، واحد سیرجان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان، ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
الکلمات المفتاحية: اعتماد, سرمایهگذاری, گرایشهای احساسی, تنوعگرایی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش تحلیل اثرات گرایشهای احساسی و اعتماد سرمایهگذاران و تنوعگرایی بر میزان سرمایهگذاری شرکتها می باشد. جامعه آماری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. روش نمونهگیری حذفی سیستماتیک و تعداد 128 شرکت طی دوره زمانی سالهای 1390 تا 1399 بررسی شد. روش اقتصادسنجی در این پژوهش روش سیستم معادلات همزمان (3SLS) است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که اثر اعتماد سرمایهگذاران بر میزان سرمایهگذاری شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران مثبت و معنادار است و نشان میدهد افزایش اعتماد سرمایه گذاران منجر به افزایش ورود نقدینگی با بازار و افزایش قیمت و سود و در نتیجه افزایش سرمایه گذاری خواهد شد. همچنین نتایج تحقیق نشان میدهد که گرایشهای احساسی بر میزان سرمایهگذاری شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران منفی و معنادار است و نشان میدهد که در بلندمدت گرایشهای احساسی منجر به حرکتهای رمهای و خروج ناگهانی نقدینگی از بورس و کاهش سرمایه گذاری در شرکتها می شود.
_||_