طراحی و تبیین مدل دلبستگی کارکنان بر اساس مدل پنج عاملی شخصیت
الموضوعات :طیبه عباسیان فر 1 , زهرا برومند 2 , علی رضائیان 3 , داریوش غلام زاده 4
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مدل پنج عاملی شخصیت, دلبستگی کارکنان, منش کارکنان,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش، ارائهی مدل دلبستگی کارکنان براساس مدل پنج عاملی شخصیت می باشد. از جهت روششناسی، این پژوهش از نظرهدف کاربردی است و ازنظرشیوهی اجرا، روش تحقیق کیفی تحلیل مضمون، میباشد. به کمک نمونهگیری هدفمند قضاوتی ۲۰ مصاحبه با خبرگان سازمانی انجامشد و با توجه به فرآیند کدگذاری مصاحبهها و استفاده از نرم افزار مکس کیودی ای ، مدل دلبستگی کارکنان با ۱۷ بعد و ۵۱ مولفه نهایی و ارائه گردید. این ابعاد ۱۷گانه عبارتند از: نقشهای مدیران، شایستهسالاری، جذابیت شغل، مدیریت عملکرد، راهبردها، تکریم کارکنان، توسعهی منابع انسانی، ساختار و تشکیلات، ارتباطات سازمانی، تصویر مثبت سازمانی، مرجعیت تخصصی کارکنان، منش کارکنان، سازمان یادگیرنده، نظام مشارکت، دانش سازمانی افراد، نظام جبران خدمات و سرزندگی کارکنان، که بالاترین اولویت مربوط به شایستهسالاری و توسعهی منابع انسانی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که فاکتورهای پنجگانه شخصیت بر بعدهای ارتباطات سازمانی، سرزندگی کارکنان، منش کارکنان، توسعهی منابع انسانی و جذابیت شغل تاثیر مثبت ومستقیم دارند.
_||_