طراحی و تبیین مدل سنجش وارزیابی سیستم CRM در زنجیره تامین محصول
الموضوعات :وحید نقشینه ارجمند 1 , سینا نعمتی زاده 2 , مهدی کریمی زند 3 , اعظم رحیمی نیک 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت بازرگانی، واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: سیستم CRM, زنجیره تأمین محصول, شرکت های پخش دارویی,
ملخص المقالة :
با توجه به پیشرفتهایدانش فنآوری اطلاعاتوارتباطات، مفهوم مدیریت روابط با مشتری رواج بیشتری در کسب و کار پیدا کردهکههدف آن بازگشت به دوره بازاریابی شخصی است. این مفهوم با تعبیر سادهای بیان میکند که مشتریان مختلف خواهان محصولات مختلفی بوده و لذا بهجای بازاریابی انبوهمیبایست برای هر مشتری ارتباط مجزایی برقرار نمود. هدف اصلی این پژوهش،ارائه چهار چوبومدلی برایارزیابی سیستم مدیریتروابط با مشتری به منظور مدیریت موثر روابط با مشتریان میباشد، چرا کههرمفهوم سازمانی که مورد سنجش قرار نگیرد ، نمیتواند به درستی مدیریت شود. روش پژوهش حاضر به لحاظ راهبرد، یک پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی؛ مدل تدوین ابزاراست. جامعة آماری اولیه و ثانویه شامل مدیران و کارشناسان شرکتهای پخشدارویی مستقردرتهران بوده که افراد موجوددرهردونمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و احتمالونددردسترس انتخاب شدهاند. نتایج تحقیق حاضر نشانگر آناست که همبستگی معنیداریمیان تمامی ابعاد سازه مدیریت روابط با مشتری وجود دارد.بار عاملی 97/0 مولفه فرهنگ، نشانگر اهمیت فوق العاده مولفه مذکور در موفقیت روابط با مشتری نسبت به سایر مولفه های مدل میباشد.
_||_