ارزیابی قدرت رقابتی در نظام بانکداری ایران (رهیافت پانزار و راس)
الموضوعات :حسین شریفی نیا 1 , هوشنگ مومنی وصالیان 2 , علیرضا دقیقی اصلی 3 , مرجان دامن کشیده 4 , مجید فشاری 5
1 - گروه علوم اقتصادی، دانشکده اقتصاد و حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
2 - گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
3 - گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
5 - گروه اقتصاد امور عمومی، دانشکده اقتصاد، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: رقابت, قدرت بازاری, بانکهای دولتی و خصوصی, الگوی پانزار- راس,
ملخص المقالة :
قدرت بازار به عنوان توانایی تنظیم قیمتی بالاتر از هزینه نهایی به صورت سودآور، تعریف شده و از نظر تجربی بخش عمده ای از مطالعات را در قالب الگوهای ساختاری و غیرساختاری طی سال های اخیر به خود اختصاص داده است. از اینرو هدف اصلی این مطالعه ارزیابی قدرت رقابتی در 18 بانک خصوصی و دولتی ایران با بهره گیری از سه نوع متفاوت معادلات درآمدی و قیمتی مربوط به مدل پانزار- راس (حالت های مقیاس بندی شده یا مقیاس بندی نشده) طی سال های 1396-1387و سپس مشخص نمودن نوع بازار برای بانک های مورد مطالعه می باشد. نتایج حاصل از برآورد نشان داد که قدرت بازاری محاسبه شده برابر با 59/0 بوده که دلالت بر رقابت انحصاری بانک ها داشته و لحاظ اثر مقیاس (اندازه بانک ها)، سبب رقابتی تر نشان دادن این صنعت می شود. همچنین متغیرهای توضیحی قدرت بازاری و نسبت حقوق صاحبان سهام به دارایی های کل دارای اثرگذاری مثبت و معنی دار بر درآمد کل بانک ها در دوره مورد بررسی می باشند.
_||_