ارائه مدل اشتیاق کارآفرینانه تیمی در شتابدهندهها با استفاده از روش کیفی تئوری داده بنیاد
الموضوعات :الهام ایران نژاد پاریزی 1 , کامبیز طالبی 2 , جهانگیر یدالهی فارسی 3 , حمیده رشادت جو 4
1 - گروه کارآفرینی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران.
2 - گروه کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - گروه کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4 - گروه مدیریت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: اشتیاق کارآفرینانه تیمی, تحلیل کیفی داده بنیاد, شتابدهنده,
ملخص المقالة :
اشتیاق و انگیزه در تیمهای کارآفرینانه تاثیر قابل توجهی بر عملکرد کسب و کارها دارد. با توجه به تیمی شدن فعالیتهای کارآفرینی در عصر جدید، بررسی نقش محیط در عواطف و اشتیاق تیمها در مراکز ارائه دهنده خدمات به تیمهای استارتاپی از اهمیت ویژهای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل اشتیاق کارآفرینانه تیمی در شتابدهنده انجام شده است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحقیق داده بنیاد (رویکرد اشتراوس و کوربین) صورت پذیرفته است. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده و نمونهگیری نظری به روش هدفمند انجام شده و بعد از انجام 13 مصاحبه به اشباع نظری رسیده است. نتایج پژوهش در غالب مدل پارادایمی شامل اشتیاق کارآفرینانه تیمی به عنوان مقوله محوری، شرایط علی (خدمات مالی، مکان فیزیکی، آموزش و مربیگری)، عوامل زمینهای (کانون اشتیاق کارآفرینانه تیمی)، عوامل مداخلهگر (گرایش کارآفرینانه و خودکارآمدی)، راهبردها (راهبردهای بیرونی و راهبردهای درونی) و پیامدها (تکرارپذیری و مقیاسپذیری مدل کسب و کار، گسترش بازار و ...) ترسیم گردید. خدمات ارائه شده در مراکز شتابدهنده تاثیر قابل توجهی بر اشتیاق کارآفرینانه تیمهای استارتاپی دارد که میتواند عملکرد تیم و در نتیجه موفقیت دورههای شتابدهی را تحت تاثیر قرار دهد.
_||_