ارائه الگوی جامعه شناختی اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در جمهوری اسلامی ایران بین سالهای۱۳۹۲- ۱۴۰۰
الموضوعات :امیر حاتمی فر 1 , حسن خیری 2 , علی شیرخانی 3
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2 - دانشیار، گروه جامعه شناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
3 - استاد، گروه علوم سیاسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
الکلمات المفتاحية: اصلاح الگوی مصرف, اقتصاد مقاومتی, جامعه شناختی, تغییر سبک زندگی, تغییر فرهنگ اقتصادی,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف ارائه الگوی جامعه شناختی اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در ج.ا.ایران بین سالهای۱۳۹۲- ۱۴۰۰ انجام شده و روش اصلی پژوهش حاضر، روش پیمایش است که گردآوری دادهها به کمک پرسشنامه و تحلیل آن به کمک نرمافزار SPSS , PLS و آمارههای مختلف صورت گرفته است. جامعۀ آماری این پژوهش در بخش کمی، در بخش کمی جامعه آماری شامل 130 نفراز اساتید و کارشناسان جامعه شناسی و اقتصاد اسبق و فعلی دانشگاه های قم می باشد، برای انتخاب نمونه های تحقیق در مرحله کمی از روش نمونه گیری تصادفی ساده بهره برد ،در این قسمت چون حجم نمونه محدود است جامعه ی آماری همان نمونه می باشد. ؛ و یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مولفه های اصلی برازش عبارتند از اصلاح الگوی مصرف، تغییر سبک زندگی، تغییر فرهنگ اقتصادی، فساد ستیزی، مردم محوری و نقش رسانه ها می باشد، همچنین با توجه به مثبت بودن دو کران پایین و بالای فاصله اطمینان (بزرگتر از میانگین بودن) تمامی 6 شاخص استفاده شده در گزارش، می توان نتیجه گرفت که از نظر پاسخگویان این شش در فرایند مدل بدرستی تدوین و در حال حاضر در وضعیت مطلوبی بسر می برند. بر اساس عوامل و شاخص های شناسایی شده مبتنی بر مصاحبه و تحلیل عاملی تائیدی از مدل مفهومی ارائه شده هر 6 عامل مورد تایید قرار می گیرد و میتوان نتیجه گرفت خطای مدل زیاد نیست. همچنین با توجه به سایر شاخصهای برازندگی مطلق/ نسبی مانند NFI، NNFI، CFI، IFI، RFI، GFI، AGFI، NDIو CDIو در مقایسه
_||_