بررسی تطبیقی چگونگی انتشار اخبار قومیت های ترک و کرد در سیمای اذربایجان غربی
الموضوعات : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )اکبر نصر الهی 1 , معظمه حاجی زاده 2
1 - عضو هیات علمی گروه ارتباطات احتماعی دانشگاه ازاد تهران مرکز
2 - کارشناس ارشد علوم ارتباطات
الکلمات المفتاحية: قومیت ترک و کرد, خبر, ارزش های خبری, برجسته سازی, چینش اخبار,
ملخص المقالة :
از ساده ترین الگوهای ارتباطات گرفته تا نظریه های صاحبان فکر و اندیشه در این حوزه، همگی مبین این اصل ثابت شده هستند که رسانه راهبر انسان در دنیای جدید است. بی شک آنچه از رسانه منعکس می شود همان چیزی است که کارشناسان از راه مخاطب شناسی اقدام به آن ارائه می کنند. ایران به واسطه ی تعدد قومیت ها شرایط خاص سیاسی خود را می طلبد، از جمله این مناطق خاص، استان آذربایجان غربی است که تعدد قومیت و زندگی در جوار هم حوزه قابل مطالعه ی به لحاظ نحوه پوشش اخبار و توزیع نسبت میان خبرهای بیان شده میان اقوام از حساسیت ها و اهمیت ویژه ای بر خوردار است، طرح اصلی این پژوهش بررسی این مهم در شبکه استانی بوده است. به این منظور در بازه زمانی سه ماهه بهار 91 خبرهای بخش های خبری ترکی و فارسی شبکه استانی آذربایجان غربی با روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفته است. این مقاله درصدد آن است به این پرسش پاسخ دهد که پوشش اخبار قومیت های ترک و کرد با حساسیت های این نقطه جغرافیایی کشور در سیمای استان به چه شکلی صورت می گیرد. نتایج تحقیق نشان می دهد که بین موضوعات عناوین خبری و تعداد آن و اقوام تفاوت معناداری مشاهده نمی شود(با توجه به ترکیب جمعیتی ترک و کرد) ولی در مورد ارزش های خبری در لید، موضوعات خبری در لید، نحوه انعکاس مطالب، خبرسازان و نوع قومیت، تفاوت معنادار می باشد.