مطالعه تطبیقی سیاستگذاری ایران و کره جنوبی در عرصه صنعت خودرو
الموضوعات :سید اسمعیل حسینیگلی 1 , احمد ساعی 2
1 - دانشجوی دکتری علوم سیاسی (گرایش سیاستگذاری) گروه علوم سیاسی،
دانشکده حقوق وعلوم سیاسی،واحدعلوم تحقیقات،دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایران
2 - دانشیارگروه علوم سیاسی،دانشکده حقوق وعلوم سیاسی، واحدعلوم وتحقیقات،
دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: رقابت, سیاستگذاری, نظام دسترسی محدود, نظام دسترسی باز, انحصار,
ملخص المقالة :
چکیده صنعت خودروسازی در ایران و کره جنوبی همزمان در برهه خاصی آغاز شد، اما دستاوردهای دو کشور در این عرصه قابل قیاس نیست. کره توانست به پنجمین خودروساز جهان تبدیل شود، اما ایران در این عرصه کاملاً ناکام ماند. ایران از آغاز راه صنعتیشدن به ویژه در عرصه خودروسازی همواره یک نظام دسترسی محدود (منطبق با نظریه داگلاس نورث و همکاران) داشته و به ندرت بستر برای ورود بخش خصوصی به فعالیت اقتصادی و شکلگیری رقابت فراهم نموده است. اما کره جنوبی هر چند در ابتدا یک نظام دسترسی محدود داشته به تدریج از دسترسی محدود شکننده به پایه و پس از آن بالغ منتقل گردید و سرانجام در حال گذار به نظام سیاسی دسترسی باز قرار گرفت. دولت کره باسیاستگذاریهای مناسب و بجا توانست فضای لازم را برای شکلگیری بخش خصوصی قوی در این عرصه و رقابت با دیگران فراهم نماید. این روند بر مبنای چنین تصوری است که نظامهای سیاسی و اقتصادی کاملاً به یکدیگر وابستهاند. در نظام دسترسی محدود ورود افراد به فعالیتهای اقتصادی دشوار است و دولت عمده فعالیتهای اقتصادی را در انحصار و کنترل خود دارد. در مقابل، در نظام سیاسی باز، افراد به راحتی میتوانند وارد فعالیتهای اقتصادی شوند، رقابت کنند و دولت به عنوان یک ناظر مقتدر عمل میکند. بنابراین براساس تئوری داگلاس نورث و همکارانش مهمترین علت موفقیت کره جنوبی، گذار از نظم دسترسی محدود به نظم دسترسی باز و مهمترین علت عدم موفقیت ایران در این زمینه وجود و استمرار نظم دسترسی محدود قبل و بعد از انقلاب است.
منابع:
- بدیع، برتران. (1379). توسعه سیاسی. ترجمه احمد نقیبزاده، ج اول، تهران: نشر قومس.
- عریانی، بهاره. (1393). دورنمای صنعت خودروی ایران: خودروی سواری. تهران: موسسه مطالعات و پزوهشهای بازرگانی.
- عظیمیآرانی، حسن. (1391). اقتصاد ایران: توسعه، برنامهریزی، سیاست و فرهنگ. به کوشش خسرو نور محمدی، تهران: نشر نی.
- ساعی، احمد. (1384). توسعه در مکاتب متعارض، تهران : نشر قومس.
- داگلاس سی، نورث و دیگران. (1395). در سایه خشونت سیاست، اقتصاد و مسایل توسعه. ترجمه محسن میردامادی و محمد حسین نعیمی پور. تهران، انتشارات روزنه.
- تیشه یار، ماندانا. (1395). «بررسی روند توسعه سیاسی دولت در کره جنوبی». فصلنامه دولت پژوهی، سال دوم، شماره 6.
- شیرزادی، رضا. (1390). «دولت و توسعه در کره جنوبی». فصلنامه تخصصی علوم سیاسی، دوره 7، شماره 15.
- موسویجهرمی، یگانه و قبادی، امین، درسهایی از تجربه خودروسازی در کشور کره جنوبی، فصلنامه روند، سال 23، شماره 73.
- آمار تکاندهنده از حجم قاچاق کالا، نابودی سالانه یک میلیون و 750 هزار فرصت شغلی. (1393). قابل دسترس در سایت انتخاب.
- اژدری، علی اصغر و شجاعی، سعید. (1394). آسیب شناسی صنعت خودروی کشور و ارائه راهکارهای برون رفت از چالشهای موجود در راستای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی. قابل دسترس در سایت مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
- حسن زاده، علی. (1396). میز گرد برنامه ثریا، شبکه یک صدا و سیما، 16/01/1396. قابل دسترس در سایت راسخون.
- سلطانی، احسان. (1396). صنعت خودروی ایران؛ پسابرجام. برنامه ثریا، 16/01/1396. قابل دسترس در سایت راسخون.
- سند اهداف و سیاستهای توسعه صنعت خودرو در افق 1404. (1392). وزارت صنعت، معدن و تجارت، شورای سیاستگذاری صنعت خودرو، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران. قابل دسترس در سایت سایپا کورپ.
- میرخانیرشتی، داود. (1395). تهران تقاطع سئول؛ تاریخ صنعت خودرو در ایران و کره جنوبی ق 3. قابل دسترس در سایت شبکه مستند.
- Acemoglu, D., & Robinson, J. A. (2012). Why nations fail: the origins of power, prosperity, and poverty. New York: Crown Publishers.
- Almond G., Powell B. (1966). Comparative politics: a Developmental Approach. Boston, Little Brown & Co.
- Evans, Peter B., (1995). Embedded autonomy: states and industrial transformation. Princeton: Princeton University Press.
- Heo, UK (et al). (2008). The Political Economy of South Korea: Economic Growth, Democratization, and Financial Crisis. Maryland: University of Maryland.
- Lee, Nae-Young. (2011). The Automobile Industry, in The Park Chung Hee era, edited by Byung-Kook Kim & Ezra F. Vogel. Cambridge: Harvard University Press.
- North, Douglass C. et al. (2009). Violence and Social Orders: A Conceptual Framework for Interpreting Recorded Human History. New York: Cambridge University Press.
- Hady Zenooz, Behrooz. (2013). An overview of Industrial Policies in Iran and Korea in 1960-2012. Journal of Money and Economy Vol.8, No.1.
- You, Jong-sung. (2014). «Land Reform, Inequality, and Corruption: A Comparative Historical Study of Korea, Taiwan, and the Philippines». The Korean Journal of International Studies, Vol.12-1, pp.191-224.
- Karega, Sekou S. (2002).Political transition in Iran: the ideological struggle for power within the Islamic republic. Accessible at: https://calhoun.nps.edu/bitstream/handle/10945/5900.
- North, Douglass C. (et al). (2011).Limited Access Orders: Rethinking the Problems of Development and Violence. Accessible at: https://web.stanford.edu.
- Patricia Rakel, Eva. (2008). The Iranian political elite, state and society relations, and foreign relations since the Islamic revolution, University of Amsterdam. Accessible at: https://pure.uva.nl/ws/files.
- Przeworski, Adam. (2004). Democracy and Development .Accessible at: http:/as.nya.edu/docs/Io/2800/sisson.pdf.
- IDIC. (2014). How Korea got rich, economic/ strategy/ institute, September, accessible at: https://aparc.fsi.stanford.edu/sites
- Automotive revolution perspective towards 2030. (2016). Accessible at:https://www.mckinsey.com/~/media.
- Kim Tae-Nyen. (2015). Koreaauto industry achievements & challenges, Korea automobile manufacturers association. accessible at: http://kama.or.kr/eng/PS/pdf/Total2014.pdf.
- Korean Automobile Industry. (2013). Korea Automobile Manufacturers Association (KAMA), Annual Report. Accessible at: http://kama.or.kr/eng/PS/pdf/Total2014.pdf.
- North, Douglass C. (et al). (2006). “A Framework for Interpreting Recorded Human History.” Available at:documents.worldbank.org/curated/en.
- North, Douglass C. (et al). (2007). Limited access orders in the developing world: A new approach to the problems of development.available at:https://openknowledge.worldbank.org.
- Pichnorak Seim & Vouchneng sok. (2013). The Roles of Export-led Policies in Developing Automobile Industry in South Korea. available at: www.academia.edu/3727668/Roles_of_export.
_||_