هندسه معرفت دینی فخرالدین رازی
الموضوعات : پژوهشهای معرفت شناختیابراهیم نوری 1 , مرتضی عرفانی 2 , محمود صیدی 3
1 - استادیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه سیستان و بلوچستان
2 - استادیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستان
3 - استادیار دانشگاه شاهد
الکلمات المفتاحية: قرآن, عرفان, فخر رازی, معرفت دینی, برهان,
ملخص المقالة :
فخر رازی در اوایل حیات علمی خود سخت از نقش عقل در حوزه دین دفاع میکرد اما در دوران متأخر، بُرد عقل در حوزه الهیات را محدود دانسته و نقل و شهود را کارآمدترین ابزار می داند. او برهان، قرآن و عرفان و بهتعبیری دینداری و خردورزی را با هم قابل جمع میبیند و به جایگاه برتر نقل و شهود اذعان می کند، فهم دین را بهوسیله عقل لازم و یکی از مهمترین کارکردهای عقل را فهم باورهای دینی و رفع تعارض و تناقض از مدعیات دینی می داند. تمام تعریف و تمجیدی که رازی از جایگاه خِرَد و خردورزی بهعمل می آورد، به همین کارکرد عقل برمیگردد. در این پژوهش با روش توصیفیـتحلیلی و انتقادی به ترسیم هندسه معرفت دینی رازی پرداخته و دیدگاه وی در باب جایگاه هر یک از اضلاع این شکل هندسی و چگونگی ترتّب آنها بر یکدیگر مورد بررسی قرار گرفته و به این نتیجه میرسد که هندسه معرفت دینی وی مثلثی است که اضلاع آن را قرآن، عرفان و برهان تشکیل میدهد. عقل نقش مقدماتی و مبنایی برای حصول معرفت متعالی قرآنی و عرفانی دارد و کنار نهادن آن در هیچ مرحلهای موجّه نیست.
قرآن کریم.
ابراهیمی دینانی، غلامحسین (1376) ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام، تهران: طرح نو.
اکبریان، رضا (1386) مناسبات دین و فلسفه در جهان اسلام، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
جوادپور، غلامحسین (1389) «سنجش و سازش عقل و ایمان از منظر فخرالدین رازی»، اندیشه نوین دینی، ش20، ص138-121.
حنبلی، ابن العماد (1979م) شذرات الذهب فی اخبار من ذهب، بیروت: دار الکتب العلمیه.
رازی، فخرالدین (1323ق) لوامع البینات فی شرح الاسماءالله الحسنی والصفات، قاهره: المطبعۀ الشرقیه.
همو. (1341) البراهین در علم کلام، مقدمه و تصحیح محمدباقر سبزواری، تهران: دانشگاه تهران.
همو. (1381) شرح الاشارات، تهران: دانشگاه تهران.
همو. (1390) «فخر رازی و کتابٌ فی الحبّ». تحقیق قاسم انصاری، فصلنامهتخصصی عرفان اسلامی، شماره 30، 58-51.
همو. (1401ق) التفسیر الکبیر (مفاتیح الغیب)، بیروت: دار الفکر.
همو. (1428ق) المباحث المشرقیه، قم: ذوی القربی.
همو. (1987م). المطالب العالیة من العلم الالهی، بیروت: دار الکتب العربی.
رازی، فخرالدین و دیگران (1383) چهارده رساله، ترجمه، تصحیح، مقدمه و تراجم احوال از سید محمدباقر سبزواری، تهران: دانشگاه تهران.
زرکان، محمدصالح (1963م) فخرالدین رازی و آراؤه الکلامیة و الفلسفیة، بیروت: دارالفکر.
شریف، میان محمد (1365) تاریخ فلسفه در اسلام، ترجمه نصرالله پورجوادی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
شاله، فلیسین (1378) فلسفه علمی (شناخت روش علمی)، ترجمه یحیی مهدوی، تهران: دانشگاه تهران.
کلینی، ابیجعفر محمد بن یعقوب (1365) الاصول من الکافی، تصحیح و تعلیق علیاکبر غفاری، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
گولپینارلی، عبدالباقی (1381) نثر و شرح مثنوی شریف، ترجمه وتوضیح توفیق هـ. سبحانی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
ملاصدرا (1383) شرح اصول کافی، تصحیح محمد خواجوی، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
مهدوینژاد، محمدحسین (1387الف) ایمانگرایی خردپیشه در اندیشه فخررازی، تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
همو. (1387ب) «فخر رازی، از عقلگرایی اعتدالی تا ایمانگرایی خردپیشه»، نقد و نظر، ش49 و50، ص74-46.
Shihaheh, Ayman (2006) The Teleological Ethics of Fakhr Al-Dina Al-Razi, edited by H. Daiber and D. Pingree, volume LXIV, Boston: Bill Leiden.
_||_