درونگروی ناظر به توجیه و برونگروی ناظر به معرفت به مثابه دستاورد نگرش دوگانهانگار آئودی در معرفتشناسی
الموضوعات : پژوهشهای معرفت شناختیمحسن شمس 1 , امیرحسین منصوری نوری 2 , عبداله صلواتی 3 , عین الّله خادمی 4
1 - دانشجوی دکتری/دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
مدرِّس حق التدریس/دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان
2 - دانشجوی دکتری / دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
3 - هیات علمی دانشگاه شهید رجایی
4 - استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
الکلمات المفتاحية: "دسترسی", "درونگروی", "برونگروی", "توجیه", "معرفت",
ملخص المقالة :
چکیده:از حدود نیمقرن پیش، دوگانگی درونگروی و برونگروی در خصوص توجیه و معرفت بحثی چالشبرانگیز بوده و گرایش به یکی از آن دو، به مثابه مشخِّصهی دیدگاه معرفتی معرفتشناسان معاصر تلقی میشده است. درونگروی، مبتنی بر ضرورت درونیبودن همهی عوامل توجیه و معرفت، و برونگروی در نقطهی مقابل و مبتنی بر سلب ضرورت یادشده است. رابرت آئودی، در خصوص توجیه و معرفت نظریهای ترکیبی دارد؛ درونگروی ناظر به توجیه و برونگروی ناظر به معرفت. پرسش محوری این نوشتار این است که از دیدگاه آئودی دیدگاه ترکیبی در مورد توجیه و معرفت چگونه ممکن است، منشأ آن چیست و چگونه متمایز می شود؟ آئودی مانند گتیه تعریف سهجزئی معرفت را قابل انتقاد میداند، از تفاوت شالوده توجیه و معرفت سخن میگوید و معرفت را به خاطر وابستگی به صدق مانند توجیه دسترسپذیر نمیداند. ترکیبی بودن نظریه و تفصیل آن در خصوص توجیه و معرفت، مبتنی بر دیدگاه دوگانهانگار او به موضوع معرفتشناسی و اعتقاد او به تفاوت در قابلیت دسترسی به دو موضوع موازی معرفتشناسی یعنی توجیه و معرفت است؛ او توجیه را درونی و معرفت را بیرونی می داند. نظریه آئودی تنها نظریه تفصیلی و ترکیبی مشهور در باب ماهیت توجیه و معرفت است.
اعتماد، شاپور، آیا معرفت، باور صادق موجه است؟ (ترجمه مقاله ادموند گتیه)، تهران: فصلنامه ارغنون, (پاییز و زمستان 74)، 1394، صص 321-325.
آئودی، رابرت .(1394). معرفتشناسی، ترجمه علی اکبر احمدی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
پویمن، لوئیس. پی.( 1387). معرفتشناسی(مقدمه ای بر نظریه شناخت؛ترجمه رضا محمدزاده)، چاپ اول،تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(علیه السلام).
شمس، محسن؛ منصوری نوری، امیرحسین؛ صلواتی، عبدالله؛ خادمی، عین الله؛ توجیه ساختاری به مثابه دستاورد درونگروی آئودی، دوفصلنامه ی علمی پژوهشی پژوهشهای معرفتشناختی، شماره (پاییز و زمستان1398).18، صص 45-63.
شمس، منصور .( 1395). آشنایی با معرفتشناسی، تهران: طرح نقد.
کشفی، عبدالرسول، تعریف سه جزئی معرفت و شرط چهارم، نامه حکمت،(بهار و تابستان1383)، صص 10-28.
Alston, William. p., Internalism & Externalism in Epistemology. In E. Craig, The Shorter Routledge Encyclopedia of Philosophy, New York: Routledge, 2005.
Armstrong, D. M., Belief Truth and Knowledge (re-issued in digital printed version). New York: Cambridge, 2008.
Audi, Robert. The structure of Justification. New York: Cambridge, 1993.
________. Epistemology; A Contemporary Introduction to the Theory of Knowledge (Third ed.). New York: Cambridge, 2011.
________. Epistemological Internalism and Grounds. In R. Audi, Rational Belief; Structure, Grounds and Intellectual virtue (pp. 119-214). New York: OXFORD, 2015.
Chisholm, Roderick. M. Theory of knowledge (third Edition). New Jersy: Prentice-Hall International, Inc, 1989.
Dancy, Jonathan, Ernest Sosa, and Matthias Steup. A Cpmpaninon to Epistemology. UK: Wiley-Blacwell, 2010.
Gettier, E.. Is Justified True Belief Knowledge? , Analysis, 23, (1963, June), 121-123.
Goldman, Alvin. I. A Causal Theory of Knowing, The Journal of Philosophy, 64, (1967, June 22), 357-372.
________. Strong and Weak Justification. philosophical perspectives, 2, Epistemology, (1988) 51-69.
________. Internalism, Externalism, and the Architecture of Justification. Journal of Philosophy, (2009) 1-30.
Moser, Paul. K. Epistemology. In R. Audi, The Cambridge Dictionary of Philosophy (Second Edition) (p. 277). New York: Cambridge (1999).
Pierson, R.. Alston's concept of justification. Teorema, (2003) 49-58.
Plato. Theaetetus. In Plato, & w. i. edited (Ed.), Complete Works (p. 210d). New York: company Indianapolis/Cambridge, (1997).
Steup, M. Epistemic Deontologism. In R. Audi, The Cambridge encyclopedia of Philosophy (p. 271). New York: Cambridge, (1999).
_||_