امکانسنجی توسعه گردشگری شهری با استفاده از مدل SWOT (مطالعه موردی شهر شوش)
الموضوعات : فصلنامه جغـرافیابیژن رحمانی 1 , هادی کائدعباسی 2
1 - دانشیار گروه جغرافیا دانشگاه شهید بهشتی
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر
الکلمات المفتاحية: گردشگری, شوش, جاذبههای تاریخی, جاذبههای مذهبی,
ملخص المقالة :
در حال حاضر صنعت گردشگری در بسیاری از کشورها به منزله یک صنعت پر درآمد و از منابع مهم کسب ارز تلقی می شود. از سوی دیگر صنعت گردشگردی راهی مناسب برای معرفی و شناساندن هویت فرهنگی جوامع مختلف به جهانیان به شمار میرود. کشور ما ایران از حیث برخورداری از منابع و پتانسیلهای گردشگری (توریسم) از نظر طبیعی، تاریخی، مذهبی و فرهنگی در مقام بالای قرار دارد. سرزمین کهن ایران علاوه بر مناظر بینظیر طبیعی در فصول مختلف از سال دارای آثار بسیار با ارزش تاریخی و مذهبی چه قبل و چه بعد از اسلام است که حکایت از تاریخ پرفرازونشیب و فرهنگ متمایز این سرزمین کهن دارد که در نوع خود کمنظیر میباشد. به همین دلیل توسعه صنعت گردشگری در ایران نقش بسیار مؤثری از نظر منابع اقتصادی از قبیل ایجاد اشتغال، افزایش درآمد ملی، کمک به دیگر بخشهای اقتصاد در جهت توسعه و هم از نظر شناساندن خود به عنوان فرهنگی مستقل و دیرپا در دنیای امروز میتواند نقش خود را ایفا نماید.شهرستان شوش در استان خوزستان از جمله شهرهای دارای میراث ارزشمند گردشگری کشور است و امکان استفاده از گردشگری آثار آن جهت توسعه گردشگری مورد مطالعه قرار گرفته است. در این پژوهش سعی شده است در فصول مختلف به بررسی و معرفی جاذبههای گردشگری شهرشوش بخصوص جاذبههای تاریخی آن بپردازیم. و همچنین محدودیتها، تنگناها و راهکارها و پیشنهادات برای توسعه صنعت توریسم در این منطقه مطرح گردیده است و از مدل SWOT (نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدها) که میتواند موجب بهبود هرچه بهتر صنعت گردشگری در منطقه شود.
|