منشأ رفتارهای انتخاباتی ایرانیان
الموضوعات : فصلنامه جغـرافیاحمید تاجدوزیان 1 , زهرا پیشگاهی فرد 2
1 - دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران
2 - استاد جغرافیای سیاسی، دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: انتخابات, مشارکت سیاسی, جمهوری, رفتار انتخاباتی, خاستگاه رأی, شکاف سیاسی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر در صدد ارائه تبیین و تحلیلی از رفتار انتخاباتی مردم در ایران است. از ایـن رو بـا روشـی تحلیلـی - توصیفی و با بهره گیری از نظریهی تلفیقی مبتنی بر موقعیتهای پیشینی، شرایط انتخاباتی و ادراک فـردی، امکـان فهـم کیفیت انتخاب رای دهندگان را فراهم می نماید. در فهم فاکتورهای فوق شناخت عوامل تحول و تغییر ساز، شکافهای اجتماعی مبتنی بر علائق و منافع و نیز ویژگیهای جامعه کنونی ایران مد نظر قرار گرفته است. در واقـع در جسـتجوی پاسخ به این سوال که عوامل تاثیرگذار بر رفتار انتخاباتی مردم ایران در دوره پس از انقلاب اسلامی چیست.این نوشتار درصدد است با تبیینی جامعه شناسانه به فهمی واقع بینانه از این کنش سیاسی دست یابد. در واقـع محـیط اجتمـاعی - اقتصادی و شکافهای ساختاری محور و تکیه گاه اصلی این تحلیل هستند که مهمترین عامل جهت دهنده بـه محتـوای رأی مردم نیز محسوب می شوند.