صنعت حلال
الموضوعات : فصلنامه جغـرافیا
1 - عضو هیئـت علمـی دانشـگاه آزاد اسـلامی واحـد تهـران جنـوب
الکلمات المفتاحية: مفهوم صنعت حلال, سابقه صدور گواهینامه, لزوم نشان واحد, بازار مصرف و تولیدکنندگان,
ملخص المقالة :
در پژوهش حاضر سعی شده است تعریفی جامع از مفهوم صنعت حلال ارائه گردد، شامل کالاهای حلال و اینکه در حال حاضر دامنه برند حلال گستره بسیار وسیعی از فعالیتهای اقتصادی از جمله تولیدات دارویی، آرایشی، بهداشتی، منسوجات، پوشاک، چرم، فعالیتهای مالی، بانکداری، مسافرت، توریسم را شامل می¬گردد. پس از آن به بررسی سابقه صدور گواهینامه حلال پرداخته شده و دراین میان شورای جهانی حلال و مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق سالامی به عنوان دو مرجع معتبر معرفی شده اند. در میان انبوه صادر کنندگان گواهینامه حلال لزوم استاندارد و نشانی واحد مطرح شده است. همچنین به بررسی بازار مصرف کنندگان محصولات حلال در دنیا و تولید کنندگان اصلی غذای حلال در دنیا پرداخته شده و در نهایت وضعیت صنعت حلال در ایران مورد بررسی قرار گرفته است.