ارزیابی مکان های آموزشی ( دبیرستان ) و تاثیر آن در ترافیک منطقه 3 شهرداری شهر رشت
الموضوعات : فصلنامه جغـرافیانصرالله مولایی هشجین 1 , اصغر شکرگزار 2 , آمنه سمیعی 3
1 - دانشیار گروه جغرافیای انسانی دانشگاه ازاد واحد رشت
2 - استادیار گروه جغرافیا دانشگاه گیلان
3 - کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
الکلمات المفتاحية: ارزیابی, دبیرستان, شهر, منطقه, شهرداری, مکنهای اموزشی, ترافیک,
ملخص المقالة :
یکی از مسائل موجود در شهرهای پرجمعیت مانند شهر رشت،رشد ناگزیر اندام شهر و به تبع آن افزایش نیاز جمعیت به خدمات با توجه به تمرکز بسیاری از خدمات در محدوده ای به خصوص می باشد.این مساله سبب می گردد که سطح بسیاری از جا به جایی ها در ان بخش صورت گرفته است.منطقه 3 شهرداری این شهر نیز،متاثر از چنین موقعیتی است.جامعه اماری در این تحقیق مراکز آموزشی مقطع دبیرستان در منطقت مورد مطالعه می باشد.هدف مطالعه حاضر،تعیین نقش استقرارفضاهای اموزشی در ترافیک منطقه 3 شهرداری شهر رشت است.در زمان آغاز و پایان فعالیت مدارس حجم تردد افزایش می یابد.در نتیجه،راه بندان،تاخیر و الودگیهای ناشی از ان در محدوده عنوان شده قابل مشاهده است.در همه خیابانهای اطراف دبیرستان های این منطقه ترافیک و تردد بالا مشاهده میشود.از سویی پرسشنامه تحقیق حاضر از هفت دبیرستان نمونه گیری شده،گویای این مساله است که برخی از دبیرستانها،از مشکلات ناشی از ان نظیر راه بندان بیشتر رنج میبرند.مقایسه اوج ترافیک در روزهای تعطیلی مدارس و ایام سال تحصیلی این مساله را نشان میدهد که روزهای تعطیل سطح ترافیک اطراف دبیرستانها بخصوص تردد سواری و وسیله نقلیه عمومی تا حدی کاهش می یابد.این مساله را می توان بیشتر در ساعات 7.5 تا 8.5 صبح مشاهده کرد.روش تحقیق در این مطالعه توصیفی-تحلیلی بوده و با توجه به آزمون فرضیه های مطرح شده ،هر دو فرضیه مبنی بر اینکه توسعه فضایی دبیرستانها در منطقه 3 شهرداری رشت،بر افزایش ترافیک محدوده های استقرار این مراکز تاثیر دارد و در استقرار مراکز آموزشی به شعاع دسترسی و میزان ترافیک شهر کمتر توجه شده است،مورد تایید قرار گرفته اند.در واقع ،با 95 درصد اطمینان و 5 درصد خطا می توان گفت،بین توزیع فضایی دبیرستانهای منطقه 3 شهرداری رشت و افزایش ترافیک محدوده استقرار این مراکز ،رابطه معنی داری وجود دارد و همچنین با 95 درصد اطمینان و 5 درصد خطامی توان پذیرفت که بین استقرار مراکز آموزشی و عدم توجه به شعاع دسترسی و میزان ترافیک شهر نیز،این رابطه برقرار است.همچنین پیشنهادهایی در این رابطه به صورت مختصر مانند:تاکید بر تامین حداکثر ایمنی در معابر در محدوده مورد مطالعه چه در گذر عبوری وسائط نقلیه و چه پیاده رو ها،تامین به هم پیوستگی و یکپارچگی لازم برای حمل و نقل عمومی شهر رشت و از جمله منطقه مورد مطالعه برای سهولت دسترسی به کاربریهای مختلف ارائه شده است.لازم است مکان یابی مدارس جدید در جا هایی صورت پذیرد که عوامل ناسازگار کمتر بوده و یا اینکه با تغییر مکان برخی از دبیرستانها برخی از عوامل را تعدیل کرد.