تحلیل سلسله مراتبی فازی عوامل موثر بر کاهش هزینه های سازمان صداوسیما
الموضوعات :سید محمود اسلامی 1 , قاسمعلی باز آیی 2
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: کاهش هزینه, سازمان صدا و سیما, مدیریت سیستمی, مدیریت مالی. طبقه بندی JEL:d91.d23.G32,
ملخص المقالة :
مجموعه عوامل گسترده ای وجود دارند که بر کاهش هزینه های سازمان صدا و سیما تاثیر گذارند. در تحقیق حاضر تلاش شده است تا عواملی را که بر کاهش هزینه های سازمان صدا و سیما تأثیر گذارند را به روش تحلیل سلسله مراتبی فازی رتبه بندی کنیم. اطلاعات تحقیق حاضر با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت بر اساس مقایسات زوجی از نمونه ای متشکل از 26 کارشناس در حوزه مدیریت رسانه (بخش کیفی) و 100 نفر از کارشناسان مدیریت رسانه (بخش کمی) در سال 1398 جمع آوری شده است. نتایج این تحقیق نشان داده است که بیشترین تأثیر بر کاهش هزینه های سازمان صدا و سیما، متعلق به معیار اصلاح الگوی فرایند تولید و تامین محتوا می باشد. پس از اصلاح الگوی فرایند تولید و تامین محتوا، معیار های سیستمی کردن مدیریت مالی، سیستمی کردن مدیریت فناوری، حمایت مدیریت عالی، توانمند سازی کارکنان و ایجاد بانک های اطلاعاتی در رتبه های بعدی عوامل موثر بر کاهش هزینه های سازمان صدا و سیما قرار دارند. همچنین لازم به ذکر می باشد که معیار فرهنگ سازمانی، در رتبه بندی مذکور، در جایگاه آخر قرار دارد.
1) اماموردی, قدرتاله, صفرزادهبیجاربنه, سمانه. (1394). آزمونآشوبیوغیرخطیبودنشاخصقیمتسهامدربورستهران. اقتصادمالی, 9(33), 55-74.
2) بهار مقدم، مهدی؛ صادقی، زین العابدینی و صفرزاده، ساری (1392)، بررسی رابطه ی مکانیزمهای حاکمیت شرکتی بر افشای مسئولیت اجتماعی شرکتها، فصلنامه حسابداری مالی، سال 5، شماره 20، صص 107-90.
3) خالقیمقدم, حمید, حساسیگانه, یحیی, امیری, مقصود, شیرهزاده, جلال. (1398). "ارائهمدلاندازهگیریانعطافپذیریمالیمتناسبباشرایطمحیطیایران (باتأکیدبرنوعمؤلفهها)". پژوهشهایحسابداریمالیوحسابرسی, 11(43), 49-90.
4) رهنمای رودپشتی، فریدون (1388)، هزینه یابی بر مبنای فعالیت/مدیریت بر مبنای فعالیت، تهران: ترمه.
5) رستمی, کرمرضا, شیری, اردشیر, یاسینی, علی, محمدی, اسفندیار( 1398)شناسایی شیوههای تأمین مالی شرکتهای تعاونی استان ایلام (با استفاده از تکنیک دلفی تعدیل شده). اقتصاد مالی13(48): 191-216.
6) سهرابی، روح الله؛ سید شکری، سید جلال و جعفری، الهام (1392)، بررسی میزان برون سپاری بر کسب و کارهای حوزه رسانه (مطالعه موردی صدا و سیمای مرکز همدان، اولین همایش مدیریت کسب و کار، همدان، شرکت علم و صنعت طلوع فرزین، دانشگاه بوعلی سینا.
7) شفیعی، سید عباس (1398)، راهکارهای کاهش هزینههای تولید در سریالهای الف تلویزیونی(مطالعه موردی: سریال مختارنامه)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده دین و رسانه – قم.
8) شیم، جی.کی؛ جویل، سیگل (1392)، حسابداری مدیریت، ترجمه پرویز بختیاری، تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
9) صلواتیان، سیاوش؛ علی عسکری، عبدالعلی و محسنی، مهدی (1395)، شناسایی شیوههای نوین تامین مالی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، سال 23، شماره 2، صص 25-9.
10) صلواتیان، سیاوش؛ موسوی فرد، سید حسن (1398)، راهکارهای کاهش هزینههای جاری سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه رسانههای دیداری و شنیداری، سال 13، شماره 30، صص 189-157.
11) فرهنگ، منوچهر (1383)، فرهنگ علوم اقتصادی، تهران: آسیم.
12) قاسمی, عبدالرسول, بهرامی, جاوید, شعبانیجفرودی, ثریا. (1397). پیشبینیشکافدارایی- بدهیپویادرصنعتبانکداریایرانکاربردالگویعصبی- فازیتطبیقیوالگویحافظهبلندمدت (مطالعهموردی: یکبانکخصوصی). اقتصادمالی, 12(45), 93-126.
13) محمدیان, زینب, حیدری, مهدی, چالاکی, پری. (1398). "بررسیتاثیرپیچیدگیوعدماطمینانمحیطیبرصحتپیشبینیسودمدیریتباتاکیدبرکیفیتحسابرسیبهعنوانمتغیرمیانجی". پژوهشهایحسابداریمالیوحسابرسی, 11(43), 247-275.
14) مشایخی، بیتا؛ جلالی، فرزانه (1391)، ارزشهای فرهنگی و حاکمیت شرکتی، پژوهشهای حسابداری، سال 4، دوره 4، صص 66-51.
15) مهرانی، کاوه؛ صفرزاده، محمد حسین (1390)، تبیین ارتباط بین حاکمیت شرکتی و کیفیت سود با رویکرد بومی، فصلنامه دانش حسابداری، دوره 2، شماره 7، صص 98-69.
16) نیازی، محسن؛ رازقی مله،هادی، عقیقی، محمد و سلیمان نژاد، محمد (1397)، مطالعه تطبیقی دلایل ترجیح رسانهها در تلویزیون داخلی و خارجی با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP)(مطالعه موردی: کارشناسان حوزه رسانه و شهروندان تهرانی)، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، دوره 25، شماره 95، صص 162-131.
17) وفادار، علی (1394)، مطالعه تطبیقی تولیدات مستند برون سپاری شده و تولیدات تهیه شده در داخل سازمان صدا و سیما، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صدا و سیما.
18) Andrew, Asan& Talabi Olajide, Felix. (2012). "Cummunication Satellite: Nigeria"s Effort at Bridging Digital Divide", New Media and Mass Communication, Vol 2 pp 2224-2272.
19) Boubehrezh, S., & Iraji, M. (2013). The study of persuasion language in life insurance advertisements. International Research Journal of Applied and Basic Sciences, 6(2), 267-270.
20) Dorcas Kariuki. (2018). Barriers To RenewableEnergy Technologies Development.Https://Doi.Org/Dx.Doi.Org/10.1515/Energytoday-2018-2302.
21) Kohring, Matias& Matthes, Yourg. (2007). "Trust In Nesws Media", Communication Research, Vol 34, No 3, pp
22) Nwabueze, Chineye, Nweke, Nnamedi, Okowa, Loveth, Ebeze, Emelda. (2012). Satellite Television and Local Media Use Among Viewers in Satellite Tv Household in the Southeast Geopolitical Zone of Nigeria, Higher Education of Social Science,Vol 3, No3, pp1-10.
23) Saaty, Thomas. (1997). "A Scaling for Priorities in Hierarchical Structures”, journal of mathematical psychology, 15p. 234-281.
24) Shing‐Loy, C.. (2018). "The influence of organizational culture on the success of knowledge management practices with North American companies". International Business and Economics Research Journal , 6(3), 15–29
یادداشتها