ارائه الگوی روحیه مالیاتی با رویکرد تئوری زمینه بنیان
الموضوعات :
حامد ربیع بیگی
1
(گروه حسابداری، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران)
رحمت الله محمدی پور
2
(گروه حسابداری، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران)
ایرج نوروش
3
(گروه حسابداری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران)
رضا صالحی
4
(گروه آمار و ریاضی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران)
الکلمات المفتاحية: H21, واژههای کلیدی: مالیات, روحیه مالیاتی, موسسات رسمی, موسسات غیر رسمی, تئوری زمینه بنیان طبقه بندی JEL : F38 H26, H71,
ملخص المقالة :
چکیده مالیات یک جنبه اساسی از زندگی مدرن است. بودجه هایی که دولت ها از مالیات بدست می آورند، برای ارائه خدمات ضروری و کالاهای عمومی، پرداخت می شود. لذا تمایل افراد به پرداخت مالیات، نقش مهمی در ایجاد رفاه اقتصادی و اجتماعی هر کشوری دارد. این مطالعه با هدف ارائه الگوی روحیه مالیاتی با رویکرد تئوری زمینه بنیان انجام شده است. رویکرد این پژوهش ترکیبی از روش های کمی و کیفی است که در بخش کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد مدل خود را ارائه می دهد و در بخش کمی از مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل 12 نفر از خبرگان و نخبگان سازمان امور مالیاتی و نخبگان دانشگاهی با تجربه بالا انجام شد که با روش گلوله برفی انتخاب شدند و از مصاحبه، برای گردآوری دادههای موردنیاز استفاده گردید. در بخش کمی نیز جامعه آماری بر اساس توصیه های استفاده از مدل های تاییدی 270 نفر از مدیران و کارشناسان سازمان امور مالیاتی انتخاب شدند. دادههای متنی پس از پیادهسازی با استفاده از سه مرحله متوالی کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند و درنهایت مدل پارادایمی پژوهش تدوین شد. نتایج نشان میدهد که الگوی روحیه مالیاتی حول مقوله محوری فضای مجازی، دموکراسی و تبلیغات قرار دارد که تحت تأثیر شرایط علی شکل میگیرد. این فرآیند با شرایط علی آغاز میگردد و موجب شکلگیری مقوله محوری می شود که با استفاده از راهبردها به تقویت روحیه مالیاتی کمک می کنند و پیامد آن بهبود شاخص های اقتصادی، بهبود شاخص های اجتماعی و مبارزه با پولشویی است. عدم عدالت مالیاتی، چابک سازی و پیچیدگی قوانین مالیاتی نیز از شرایط مداخلهگر بر الگوی روحیه مالیاتی است و فرهنگ سازی و برقراری عدالت مالیاتی از جمله راهبردهای تقویت روحیه مالیاتی محسوب میشوند
فهرست منابع
_||_