چالش های تجاری سازی محصولات دانش بنیان با تاکید بر بخش بازاریابی و مالی (مورد مطالعه: پارک فناوری دانشگاه تهران)
الموضوعات :ناصر آزاد 1 , مجتبی محمدی پور 2 , بهمن نقدی 3
1 - استادیارگروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب ، تهران، ایران.
3 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: تجاری سازی, واژههای کلیدی: دانش بنیان, چالش های تجاری سازی. طبقه بندی JEL : G2. L81. L83,
ملخص المقالة :
شرکت های دانش بنیان،کسب و کارهای دانش محوری هستند که با هدف تبدیل پایدار دانش به ثروت شکل گرفته و فعالیت های اقتصادی آن ها مبتنی و همراه با فعالیت های تحقیق و توسعه در زمینه فناوری های نو و پیشرفته است و از این طریق منجر به توسعه اقتصاد دانش محور در یک جامعه می شوند این پژوهش به مطالعه و بررسی چالش های عمومی تجاری سازی محصولات شرکت های دانش بنیان با تاکید بر بخش بازاریابی و مالی در ایران می پردازد، به منظور شناخت چالش های موجود که بر سر راه تجاری سازی محصولات شرکت های دانش بنیان قرار دارد مصاحبه ای انفرادی با شش نفر از مدیران شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک فناوری دانشگاه تهران صورت پذیرفت و بررسی نتایج حاصل از مصاحبه ها نشان داد که قوانین و مقررات، عوامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تکنولوژیکی، مالی، بازاریابی، اندازه بازار، منابع انسانی، ساختار سازمانی، دانش و مهارت چالش های جدی هستند که شرکت های دانش بنیان در تجاری سازی محصولات خود با آنها روبرو هستند . البته در فاکتور مالی و بازاریابی بشتر مورد تاکید قرار گرفته اند. به منظور افزایش اعتبار و تائید نتایج حاصله از مصاحبه ها، در یک نظرسنجی از 80 نفر خبره مشخص گردید تمامی آنها با چالش های فوق الذکر که می توانند بر موفقیت تجاری سازی محصولات شرکت های دانش بنیان تاثیر بگذارند موافق می باشند Knowledge-based companies are knowledge-intensive businesses that are geared towards sustainable conversion of knowledge to wealth and their economic activities are based on R & D activities in the field of new and advanced technologies, thereby leading to the development of knowledge-based economy in a society. This research studies the general challenges of commercializing knowledge-based companies’ products with Emplasis on Marketing and Finance in Iran. in order to identify the challenges that exist in the commercialization of knowledge-based companies’ products individual interviews was conducted with six managers of knowledge- based companies at Technology park of Tehran University . The results of the interviews showed that the laws and regulations, political, economic, cultural, technological, financial, marketing, market size, human resources, organizational structure, knowledge and skills factors are serious challenges which the knowledge-based enterprises in commercializing of their products encounter of Course Tow Factors of Marketing and Finance have been emplasized. To increase the credibility and to confirm the results of the interviews, survey of 80 experts found that all of them confirm that all of the above-mentioned challenges can affect the success of knowledge-based companies in commercializing the products Keywords: Knowledge-based, commercialization, commercialization challenges
1) بندریان، رضا و قابضی،روح اله (1388) . مزایا و چالش های تجاری سازی نتایج تحقیقات مراکز پژوهشی در صنایع موجود، فصل نامه رشد فناوری، دوره5، شماره 20
2) ربیعی، علی و علی اکبری، سمیرا و محمودخانی، زهرا (1390) . رتبه بندی چالش های توسعه محصول جدید در شرکت های دانش بنیان، پژوهکده سیاست گذاری علم فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف ،دومین همایش ملی مدیریت پژوهش و فناوری
3) سلطانی ،بهزاد (1396)، سایت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری
4) قلی پور،مجتبی و وحدت آزاد،محمدعلی و صالح اولیاء،محمد و خادمی زارع،حسن،(1394) شناسایی و اولویت بندی چالش های شرکت های دانش بنیان با استفاده از روش شبکه عصبی مصنوعی (مطالعه موردی: شرکت های دانش بنیان یزد)،فصل نامه رشد فناوری ،سال دوازدهم، شماره 45
5) گودرزی، مهدی و بامداد صوفی،جهانیار و اعرابی ،سید محمد و امیری مقصود (1392) الگوی جامع تجاری سازی فناوری در پژوهشگاه های دولتی ای،فصل نامه مدیریت توسعه فناوری، شماره 1
6) مقیمی ،سید محمد وصدیق زاده ،اصغر و جعفرزاده کوچکی،احمد و نظری،عزت (1389).تاثیر عوامل محیطی بر تجاری سازی ایده ها و نتایج تحقیقات ،مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 2
7) مهدوی، حمید و شیخ زین الدین، محمود و خدابنده، لیلا (1390 )تحلیل اثربخشی پارک های علم و فناوری به کمک نتایج فرآیند ارزیابی شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری. پارک ها و مراکز رشد، سال هفتم، شماره1
8) Abd Latif, N. S., Abdullahb, A., Mohd Janb N., (2016) , “A Pilot Study of Entrepreneurial Orientation towards Commercialization of University Research Products”, Procedia Economics and Finance, 37, 93 – 99
9) Al Natsheh, A., Gbadegeshin, S. A., Rimpiläinen, A., Imamovic-Tokalic I., & Zambrano, A. (2015), “Identifying the Challenges in Commercializing High Technology: A Case Study of Quantum Key Distribution Technology”, Technology Innovation Management Review, 5(1): 26–36. http://timreview.ca/article/864
10) Bandarian R, (2008), “Measuring Commercial Potential of Technology with Fuzzy Logic”, Journal of Science and Technology Policy, Vol. 1 No.1.
11) Boehlje, M., (2004), “Business Challenges in Commercialization of Agricultural Technology”. International Food and Agribusiness Management Review, 7(1): 91–104.
12) Christopher R Lowe , (2005), “Commercialisation and spinout activities of the Institute of Biotechnology” , Journal of Commercial Biotechnology. Vol 11. NO 4. 305–317.
13) Cornford, A. B., (2002), “Innovation and Commercialization in Atlantic Canada: Research Project – Final Report. Moncton”, NB: Atlantic Canada Opportunities Agency (ACOA).
14) http://publications.gc.ca/pub?id=365765&sl=0
15) Creswell, J. W., (2009), “Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (3rd ed.)”. London: Sage Publications, Inc.
16) Davis, S. & Botkin, J., (1994) , “The Coming of Knowledge-Based Business”, Harvard Business Review, https://hbr.org/
17) Juanola-Feliu, E.,Colomer-Farrarins, J.,Mirible-Catala ,p.,Samitier, J.,valls-Pasola, J., (2012), “Market challenges facing academic research in commercializing nano-enabled implantable devices for in –vivo biomedical analysis”. Technovation, 32, 193–204.
18) Ellingsen, O., (2017), “Commercialization within Advanced Manufacturing: Value Stream Mapping as a Tool for Efficient Learning” , Norwegian University of Science and Technology, Procedia CIRP , 60 , 374 – 379
19) Fletcher, A. C., & Bourne, P. E., (2012), “Ten Simple Rules to Commercialize Scientific Research”, PLoS Compututational Biology, 8(9): e1002712.
21) Khalil Zadeh, N., Khalilzadeh, M., Mozafari, M., Vasei, M. & Amoei Ojaki, A., (2016) ,"Challenges and Difficulties of Technology Commercialization- A Mixed-Methods Study of an Industrial Development Organization", Management. Research Review, https://doi.org/10.1108/MRR-08-2016-0192
22) Kohlbacher, F., (2008), “Knowledge-based New Product Development: fostering innovation through knowledge co-creation , Int. J.”, Technology Intelligence and Planning, Vol. 4, No. 3.
23) Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994), “Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks”, CA: Sage Publications, Inc.
24) Min, Ch., Smith, P. M., (2017), “The U.S. Cellulosic Biofuels Industry :Expert Views on Commercialization Drivers and Barriers”. Biomass and Bioenergy, 102 , 52-61
25) Nassiri-Koopaei, N., Majdzadeh, R., Kebriaeezadeh, A., Rashidian, A., Tabatabai Yazdi, M., Nedjat, S. & Nikfar, Sh., (2014), “Commercialization of Biopharmaceutioal Knowledge in Iran; Challenges and Solutions”, DARU Journal of Pharmaceutical Sciences, 22:29, Aveilable at: http://www.darujps.com/content/22/1/29
26) O’Brien, J. N., Blau, J., & Rose, M. (2004), “An Analysis of the Institutional Challenges to Commercialization and Deployment of IGCC Technology in the U.S. Electric Industry: Recommended Policy”, Regulatory, Executive and Legislative Initiatives. New York, NY: Global Change Associates.
27) Olsen, W., (2004), “Triangulation in Social Research: Qualitative and Quantitative Methods Can Really Be Mixed. In Holborn, M. (Ed.)”, Developments in Sociology. Ormskirk, UK: Causeway Press.
28) Pfautsch, E., (2007), “Challenges in Commercializing Carbon Nanotube Composites”, Washington Internships for Students of Engineering (WISE)”.
29) Rosa, J., & Rose, A. (2007), “Report on Interviews on the Commercialization of Innovation”. Ottawa, CA: Statistics Canada.
30) Scanlon, K. J., & Lieberman, M. A. (2007). “Commercializing Medical Technology”. Cytotechnology, 53(1-3): 107–112.
31) Shakeel, Sh. R., Takalaa, J., Zhua, L. D., (2017), “Commercialization of Renewable Energy Technologies: a Ladder Building Approach”, Renewable and Sustainable Energy Reviews, 78, 855-867.
32) Siegel, R. A., Hansén, S. O. & Pellas, L. H., (2017), “Accelerating the commercialization of technology: commercialization through co-operation”. Industrial Management & Data Systems, Vol. 95 Issue: 1, pp.18-26, https:// doi.org/10.1108/02635579510079425.
33) Slater, S. F., & Mohr, J. J. (2006), “Successful Development and Commercialization of Technological Innovation: Insights Based on Strategy Type”. The Journal of Product Innovation Management, 23(1): 26–33.
34) Stenroos, L. A. & Lehtimaki, T., (2014), “Commercialization a radical innovation : probing the way to the market”, Industrial Marketing Management, 43 , 1372–1384
35) Tahvanainen, A., & Nikulainen, T. (2011), “Commercialisation at Finnish Universities: Researchers’ Perspectives on the Motives and Challenges of Turning Science into Business”. Discussion Paper 1234. Helsinki: The Research Institute of the Finnish Economy.
36) Yin, R. K. (1994), “Case Study Research: Design and Methods (2nd ed.)”. Thousand Oaks, CA: Sage Publications Inc
یادداشتها