تأثیر فساد بر سرمایهگذاری مستقیم خارجی در کشورهای درحال توسعه
الموضوعات :عبدالرحیم کردی 1 , مهدی خدا پرست مشهدی 2
1 - دانشجوی دکتری علوم اقتصادی، دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2 - دانشیار اقتصاد دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
الکلمات المفتاحية: سرمایهگذاری مستقیم خارجی, F21, فساد, کشورهای درحالتوسعه, دادههای تابلویی. طبقه بندی JEL : C23, K4,
ملخص المقالة :
فضای سرمایهگذاری در یک کشور برآیند عوامل متعدد سیاسی، اقتصادی، نهادی و قانونی است. این عوامل مشخص کننده کیفیت محیط نهادی در بین کشورها هستند. فساد اغلب به عنوان پیامد محیط نهادی نامناسب تصور میشود. نتایج اکثر مطالعه های تجربی صورت گرفته برای کشورهای مختلف جهان نشان می دهند که به طور کلی، فساد با ایجاد هزینههای بالا و نااطمینانی موجب عدم جذابیت کشور میزبان برای سرمایهگذاران شده و انگیزههای سرمایهگذاری خارجی را از بین میبرد. برخی از مطالعه ها نیز به عدم وجود ارتباطی معنی دار میان دو متغیر فساد و جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی اشاره کرده اند. با توجه به خلأ مطالعاتی موجود، این تحقیق به بررسی ارتباط میان زیر بخشهای مختلف فساد و سرمایهگذاری مستقیم خارجی در ۵۰ کشور درحال توسعه می پردازد. نتایج حاصل از تخمین مدل رگرسیونی برای کشورهای درحال توسعه، به روش داده های تابلویی[i] در دوره ۲۰۱۲-۱۹۹۶، حاکی از آن است که انواع مختلف فساد اثر های متفاوتی بر جریان [ii]FDI دارند؛ به طوری که فساد در دریافت مجوز واردات و صادارت دارای اثر مثبت و فساد در دسترسی به خدمات عمومی، پرداخت مالیات و تصمیم های قضایی دارای اثر منفی و درعینحال معنی داری بر جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی می باشند. [i]. Panel Data [ii]. Foreign Direct Investment
فهرست منابع
1) بانک جهانی، ۱۳۸۴؛ نقش دولت در جهان درحال تحول، ترجمه حمیدرضا برادران شرکاء ]و دیگران[، انتشارات مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی: تهران.
2) بانک جهانی، (۱۳۸۵)، گزارش توسعه جهانی سال ۲۰۰۲: نهادسازی برای بازار، ترجمه علی حبیبی، انتشارات سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور: تهران.
3) درگاهی، حسن؛ ۱۳۸۵، «عوامل مؤثر بر توسعهی سرمایهگذاری مستقیم خارجی: درسهایی برای اقتصاد ایران»، فصلنامه علمی و پژوهشی شریف، شماره ۳۶، صص. ۵۷-۷۳.
4) حسین زاده بحرینی، محمد حسین؛ ۱۳۸۳، «عوامل مؤثر بر امنیت سرمایهگذاری در ایران»، جستارهای اقتصادی، شماره ۲، صص. ۱۰۹-۱۵۵.
5) حیدری، پروین؛ افشاری، زهرا؛ ۱۳۹۱، «عوامل اقتصادی و اجتماعی مؤثر بر جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی با تأکید بر شاخصهای حکمرانی در دوره (۱۹۹۶-۲۰۰۷)»، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی، سال دوازدهم، شماره اول، صص. ۱۴۱-۱۷۰.
6) عاقلی کهنه شهری، لطفعلی؛ ۱۳۸۴، «تخمین تابع سرمایهگذاری مستقیم خارجی در کشورهای منتخب اسلامی»، نشریه پژوهشنامه اقتصادی، شماره ۱۷، صص. ۱۸۹-۲۰۸.
7) مهرآرا، محسن؛ اسدیان، زینب؛ ۱۳۸۸، «تأثیر حکمرانی خوب بر سرمایهگذاری مستقیم خارجی در کشورهای با درآمد متوسط»، مطالعات اقتصاد بینالملل، سال بیستم، شماره پیاپی (۳۵)، شماره دوم، صص. ۱-۲۰.
8) Abed, G., and Davoodi, H., (2000), “Corruption, Structural Reforms and Economic Performance in the Transition Economies,” IMF Working Paper No. 132.
9) Alesina, A. and B. Weder, (2002), “Do Corrupt Governments Receive Less Foreign Aid?” American Economic Review, 92 (4): 1126-37.
10) Akçay, S., (2001), “Is Corruption an Obstacle for Foreign Investors in Developing Countries? Cross-Country Evidence” Yapi Kredi Economic Review 12 (2): 27-34.
11) Al-Sadig,Ali, (2009), “The Effects of Corruption on FDI Inflows” Cato Journal, Vol. 29, No. 2.
12) Baltagi, Badi, H., (2005), “Econometric Analysis of Panel Data”, 3rd ed., John Wiley & Sons, England.
13) Bardhan, P., (1997), “Corruption and Development: A Review of Issues” Journal of Economic Literature, XXXV, 1320-46.
14) Borensztein, E., De Gregorio, J., and Lee, J-W., (1998), “How does foreign direct investment affect economic growth,” Journal of International Economics, 45(1): 115-35.
15) Campos, J.E., D. Lien and S. Pradhan (1999), "The Impact of Corruption on Investment: Predictability Matters." World Development, XXVII (6), 1059-67.
16) Delios, A., Mudambi, R., and Navarra, P., (2005), “Corruption and FDI: Japanese FDI inflows into the EU, 1996-2002” in, Corporate and Institutional Transparency for Economic Growth in Europe, (Ed) Lars Oxelheim. Elsevier, Amsterdam
17) Egger, P. and Winner, H., (2005), “Evidence on Corruption as an Incentive for Foreign Direct Investment,” European Journal of Political Economy, 21(4): 932-52.
18) Glass, A., and Wu X., (2002), “Does Corruption Discourage Foreign Direct Investment and Innovation?” unpublished working paper. TexasA&M University.
19) Gustavsson T., Patrik, (2010), “Offshoring and Corruption: Does Corruption Matter”, Stockholm School of Economics andCentre of Excellence for Science and Innovation Studies (CESIS), Electronic Working Paper Series, Paper No. 237.
20) Habib, Mohsin, and Leon Zurawicki, (2002), “Corruption and foreign direct investment” Journal of International Business Studies, 33(2): 291–307.
21) Habib, Mohsin and Leon Zurawicki, (2010), “Corruption and Foreign Direct Investment: What Have We Learned?” International Business & Economics Research Journal, Vol. 9, NO. 7.
22) Javorcik, Beata S., and Shang-Jin Wei, (2009), “Corruption and Cross-Border Investment in Emerging Markets: Firm-Level Evidence”, Hong Kong Institute for Monetary Research, Working Paper No.06/2009.
23) Lambsdorff, J. Graf (2003), “How Corruption Affects Persistent Capital Flows”, Economics of Governance, 4(3), 229-244.
24) Mauro, P, (1995), “Corruption and growth,” Quarterly Journal of Economics 110(3): 681–712.
25) Olson M., (1993), “Dictatorship, democracy, and development” American Political Science Review 87:567-76.
26) Pierre, Norbert, (2011), “Foreign Direct Investment, Rule of Law and Corruption”Electronic copy available at: http://ssrn.com/abstract=1936446.
27) Qian, Xingwang, Jesus Sandoval-Hernandez, and Jinzhuo Z. Garrett, (2012), “Corruption Distance and Foreign Direct Investment” Electronic copy available at: http://ssrn.com/abstract=2076759
28) Seldadyo, H., and de Haan, J., (2011), “Is Corruption Really Persistent?” Pacific EconomicReview, 16(2):196-206.
29) Tanzi, V., and Davoodi, H., (2000), “Corruption, Growth, and Public Finances” InternationalMonetary Fund Working Paper No 00/182.
30) Vinod, Thomas, et. al, (2000), Quality of Growth, world Bank, Oxford University Press.
31) Wei, S., 2000a, “How Taxing is Corruption on International Investors?" Review of Economicsand Statistics, 82(1): 1-11.
32) Wei, S., (2000b), “Local corruption and global capital flows,” Brookings Papers on EconomicActivity 2000(2): 303–354.
33) Wei, S. and Wu, Y., (2001), “Negative alchemy? Corruption, composition of capital flows, and currency crises,” NBER working paper No. 8187.
34) Wheeler, D. and Mody, A., (1992), “International investment location decisions: the case of US firms,” Journal of International Economics 33(1–2): 57–76.
35) World Bank (1997), World Development Report 1997, Washington D.C.: The World Bank.
پیوست
کشورهای مورد بررسی در این مطالعه شامل ۵۰ کشور زیر میباشند:
اردن، آرژانتین، ارمنستان، اروگوئه، آفریقای جنوبی، اکراین، اکوادور، آلبانی، الجزایر، اندونزی، آنگولا، اوگاندا، ایران، برزیل، بلغارستان، بنگلادش، بوسنیوهرزگوین، بولیوی، پاکستان، پرو، تایلند، ترکیه، تونس، چین، روسیه، رومانی، زیمبابوه، سریلانکا، سودان، شیلی، غنا، فیلیپین، قزاقستان، قرقیزستان، کاستاریکا، کلمبیا، کنیا، گرجستان، گوآتمالا، ماداگاسکار، مالاوی، مالزی، مالی، مصر، مکزیک، موزامبیک، نیجریه، ونزوئلا، ویتنام و هند.
یادداشتها
_||_