تاثیر شاخص مدیران خرید صنعت بر شاخص قیمت سهام در ایران
الموضوعات :
سکینه سجودی
1
,
پرویز جعفری زاده بارنجی
2
1 - گروه اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز ، ایران
2 - گروه اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز ، ایران
تاريخ الإرسال : 10 الأربعاء , ذو الحجة, 1444
تاريخ التأكيد : 07 الأربعاء , صفر, 1445
تاريخ الإصدار : 08 السبت , ربيع الأول, 1445
الکلمات المفتاحية:
G17,
علیت گرنجر,
E32,
شاخص قیمت سهام صنعت,
واژههای کلیدی: شاخص مدیران خرید,
شاخص قیمت کل سهام,
هم انباشتگی جوهانسن. طبقه بندی JEL : E27,
ملخص المقالة :
چکیده
با توجه به توسعه روزافزون بازار بورس اوراق بهادار و پتانسیل آن برای ایجاد رشد و توسعه اقتصادی کشور بررسی عوامل موثر بر این بازار از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و این مسئله برای تمامی استفاده کنندگان از این بازار بسیار مهم است. هدف اصلی این مطالعه، بررسی چگونگی تاثیر شاخص مدیران خرید صنعت (PMI) بر شاخص قیمت سهام در ایران است. لذا تحقیق حاضر با استفاده از دادههای ماهانه مهر 1397 تا آبان 1401 و با بهره گیری از روش علیت گرنجر و همانباشتگی جوهانسن به بررسی رابطه شاخص مدیران خرید و شاخص قیمت کل سهام و شاخص قیمت سهام صنعت پرداخته است. نتایج حاکی از آن است که رابطه علیت یک طرفه از رشد شاخص مدیران خرید صنعت به رشد شاخص قیمت کل سهام و رشد شاخص قیمت سهام صنعت وجود دارد. همچنین بر اساس آزمون همانباشتگی جوهانسن یک رابطه بلندمدت مثبت بین دو متغیر رشد شاخص مدیران خرید صنعت و رشد شاخص قیمت کل سهام و همچنین بین رشد شاخص مدیران خرید صنعت و رشد شاخص قیمت سهام صنعت وجود دارد. با توجه به این که افزایش PMI رونق اقتصادی در بخش صنعت را نشان میدهد، این رابطه مثبت نشان میدهد که مطابق انتظار شاخصهای قیمت سهام به سیگنالهای بهبود در بخش صنعت واکنش مثبت و به سیگنالهای منفی واکنش منفی نشان میدهد
المصادر:
فهرست منابع
ارمغان، پیمان، هادی نژاد، منیژه، دامن کشیده، مرجان، و شجاعی، معصومه (1401). سازوکار اثرگذاری تکانههای وارده از سوی قیمت نفت، قیمت ارز و سرمایهگذاری با در نظر گرفتن هزینههای تعدیل بر شاخص قیمت سهام.اقتصاد مالی، 16(59)، 46-23.
زین الدینی، شبنم، کریمی، محمد شریف، و خانزادی، آزاد (1399). بررسی اثر تکانههای قیمت نفت برعملکرد بازار سهام ایران. اقتصاد مالی، 14(50)، 145-170.
فدایی نژاد, اسماعیل، و فراهانی، رضا (1396). اثرات متغیرهای کلان اقتصادی بر شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران.اقتصاد مالی، 11(39)، 26-1.
کاویانی، میثم، سعیدی، پرویز، دیده خانی، حسینی، و فخر حسینی، سید فخر الدین (1397). تأثیر شوکهای پایه پولی بر بازده قیمتی سهام شرکتهای فعال بورسی (رویکرد DSGE). اقتصاد مالی، 12(42)، 148-121.
مولانا، تهمینه (1389). شاخص مدیران خرید (PMI)/آیا تفاوتی میان کار آفرین و مالکیت کسب و کار کوچک وجود دارد؟. کارآفرینان امیرکبیر، 5 (۵۶)، 1.
نوفرستی، محمد (1400). اقتصادسنجی کاربردی دادههای سریهای زمانی. تهران
_||_
Afshar, T., Arabian, G., & Zomorrodian, R. (2007). Stock return, consumer confidence, purchasing managers index and economic fluctuations. Journal of Business & Economics Research (JBER), 5(8), 97-106.
Banerjee, A., & Marcellino, M. (2006). Are there any reliable leading indicators for US inflation and GDP growth? International Journal of Forecasting, 22(1), 137-151.
Clements, M. P., & Hendry, D. F. (Eds.). (2011). The Oxford handbook of economic forecasting. OUP USA.
Collins, D. (2001). The relationship between business confidence surveys and stock market performance. Investment Analysts Journal, 30(54), 9-17.
Cuthbertson, K., Hall, S. G., & Taylor, M. P. (1992). Applied econometric techniques. Philip Allan.
Dasgupta, S., & Lahiri, K. (1992). A comparative study of alternative methods of quantifying qualitative survey responses using NAPM data. Journal of Business & Economic Statistics, 10(4), 391-400.
Dasgupta, S., & Lahiri, K. (1993). On the use of dispersion measures from NAPM surveys in business cycle forecasting. Journal of Forecasting, 12(3‐4), 239-253.
Evans, M. (2005). Where are we now? real-time estimates of the macro economy.
Foroni, C., Marcellino, M. G., & Schumacher, C. (2011). U-midas: Midas regressions with unrestricted lag polynomials. Frankfurt, Germany: Bundesbank Series.
Frale, C., Marcellino, M., Mazzi, G. L., & Proietti, T. (2011). EUROMIND: a monthly indicator of the euro area economic conditions. Journal of the Royal Statistical Society: Series A (Statistics in Society), 174(2), 439-470.
Giannone, D., Modugno, M., Reichlin, L., & Small, D. (2010). Nowcasting in Real Time. In 16th International Conference on Computing in Economics and Finance, Society for Computational Economics, London, UK. July(Vol. 13).
Giannone, D., Reichlin, L., & Small, D. (2008). Nowcasting: The real-time informational content of macroeconomic data. Journal of Monetary Economics, 55(4), 665-676.
Granger, C. W. (1969). Investigating causal relations by econometric models and cross-spectral methods. Economمetrica: journal of the Econometric Society, 424-438.
Harris, E. S. (1991). Tracking the economy with the purchasing managers index. Federal Reserve Bank.
Hjalmarsson, E., & Österholm, P. (2007). Testing for cointegration using the Johansen methodology when variables are near-integrated. Available at SSRN 1007890.
Johansen, S. (1988). Statistical analysis of cointegration vectors. Journal of economic dynamics and control, 12(2-3), 231-254.
Johansen, S. (1991). Estimation and hypothesis testing of cointegration vectors in Gaussian vector autoregressive models. Econometrica: journal of the Econometric Society, 1551-1580.
Johnson, M. A., & Watson, K. J. (2011). Can changes in the purchasing managers’ indexforetell stock returns? An additional forward-looking sentiment indicator. The Journal of Investing, 20(4), 89-98.
Kauffman, R. G. (1999). Indicator qualities of the NAPM report on business®. Journal of Supply Chain Management, 35(1), 29-37.
Koenig, E. F. (2002). Using the purchasing managers’ index to assess the economy’s strength and the likely direction of monetary policy. Federal Reserve Bank of Dallas Economic and Financial Policy Review, 1(6), 1-14.
Kuzin, V., Marcellino, M., & Schumacher, C. (2011). MIDAS vs. mixed-frequency VAR: Nowcasting GDP in the euro area. International Journal of Forecasting, 27(2), 529-542.
Lindsey, M. D., & Pavur, R. J. (2005). As the PMI turns: a tool for supply chain managers. Journal of Supply Chain Management, 41(1), 30-39.
Maddala, G. S., & Lahiri, K. (1992). Introduction to econometrics(Vol. 2). New York: Macmillan.
MANDACI, P. E., & Alsu, E. (2020). Is Purchasing Managers’index (PMI) a leading indicator for stock, bond and foreign exchange markets in Turkey? Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 21(1), 219-233.
Mudgal, N. (2014). An Empirical Analysis of the Relationship Between the Purchasing Manager's Index (PMI) and Share Prices in the Manufacturing Sector of South Africa. Doctoral dissertation, University of the Witwatersrand, Faculty of Commerce, Law and Management, School of Accountancy).
Şahin, E., Güngör, S., & Karaca, S. S. (2020). Empirical analysis of the relationship between purchasing managers index and bist industrial index under structural breaks. Financial Studies, 24(3 (89)), 6-22.
Sims, C. A. (1972). Money, income, and causality. The American economic review, 62(4), 540-552.
Wang, J. (2012). Empirical Analysis of China Purchasing Managers Index (PMI) and Shanghai Composite Index (SH). Advances in Applied Economics and Finance, 3(4), 615-618.
Yanik, R., Osman, A. B., & Ozturk, O. (2020). Impact of manufacturing PMI on stock market index: A study on Turkey. Yanik, R., Osman, AB, & Ozturk, O.(2020). Impact of manufacturing PMI on stock market index: A study on Turkey. Journal of Administrative and Business Studies, 6(3), 104-108.
Zhang, D., Xiao, M., Yang, X., & He, Y. (2015). The analysis of manufacturing PMI potential trends of the US, EU, Japan and China. Procedia Computer Science, 55, 43-51.
Zhao, S., & Yun, X. (2012). The relationship research between industrial added value and PMI [J]. Economic Research Guide, 25(6), 107-110.