شناسایی معیارهای آمادگی بینالمللی شدن بانکها
علی کتابچی
1
(
دانشجوی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه علوم و تحقیقات
)
میر فیض فلاح شمس لیالستانی
2
(
دانشیارگروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
)
سید کاظم چاوشی
3
(
استادیارگروه مدیریت بانک و بیمه دانشگاه خوارزمی
)
الکلمات المفتاحية: بانک , بینالمللی شدن, جهانی شدن, ارزیابی مالی,
ملخص المقالة :
بینالمللی شدن پدیدهای چندبعدی است که آثار آن قابل تسری به فعالیتهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، حقوقی، فرهنگی، نظامی و فناوری است و همچنین فعالیتهای اجتماعی همچون محیط زیست را متأثر میکند. متعاقب مقرراتزدایی در بازارهای مالی در سراسر جهان و تحول رو به گسترش تکنولوژی اطلاعات، بازارهای مالی نیز به سرعت آزادسازی شدهاند و جهان با بینالمللی شدن روزافزون خدماتی چون بانکداری، بیمه، تبلیغات، حسابداری، ارتباطات و رسانههای همگانی، روبرو شده است. با توجه به اینکه لازمه حرکت در هر مسیری، بررسی وضعیت موجود است؛ اولین مرحله حرکت به سمت بینالمللی شدن صنعت بانکداری، سنجش آمادگی بانکها برای حرکت در این مسیر میباشد. به همین دلیل این مقاله سعی دارد به شناسایی معیارهای آمادگی بانکها برای ورود به بازار بینالملل بپردازد. برای دستیابی به این هدف، با استفاده از روش مرور نظاممند، مرور سیستماتیک مطالعات بر اساس راهنمای PRISMA انجام پذیرفته شده است و از 711 مطالعه، 32 مطالعه برای مطالعه کیفی انتخاب شدهاند. شناسایی معیارهای آمادگی بینالمللی شدن بانکها شامل معیارهای سیستماتیک و غیر سیستماتیک، همراه با شناسایی 9 زیرمقوله و 38 کد زیرمجموعه، از یافتههای اصلی این مقاله بودند. از آنجا که پژوهش حاضر به شناسایی تعداد زیادی از عوامل در آمادگی بانکها برای ورود به بازار بینالملل منجر شد، نگاه به این موضوع ژرفنگری خاصی را میطلبد. نتیجه نهایی این تحقیق، الگویی است که معیارهای آمادگی بینالمللی شدن بانکها را تشریح میکند. همچنین نتایج مطالعات نشاندهنده توجه روزافزون محققان به موضوع بینالمللی شدن مالی بخصوص در صنعت بانکداری است.