بررسی مفهوم مذهب از دیدگاه کالوینیسم در دو داستان کوتاه "گودمن برون جوان" و "نقاب سیاه کشیش" اثر ناتانائیل هاثورن
الموضوعات : مطالعات نقد ادبی
1 - گروه زبان و ادبیات انگلیسی واحد اراک دانشگاه آزاد اسلامی تهران ایران
الکلمات المفتاحية: تباهی مطلق, انتخاب قطعی, لطف اجباری, مداومت پرهیزگاران, کالوینیسم,
ملخص المقالة :
در این پژوهش دو داستان کوتاه گودمن برون جوان و نقاب سیاه کشیش اثر ناتانائیل هاثورن[1] با بررسی مفهوم مذهب، گناه و رستگاری براساس دیدگاه کالوینیسمهمچون تباهی مطلق، انتخاب قطعی، لطف اجباری، جبران مشروط، مداومت پرهیزگاران ارزیابی و تبیین میشود. همچنین دیدگاه نظریه جان کالونرا در ارتباط با حوزه ادبی و چگونگی استفاده از آن برای شرح آثار ناتانائیل هاثورن را روشن مینماید. چارچوب نظری که برای این تحقیق در نظر گرفته شده است بررسی مفاهیم کالوینیسم بر دو داستان کوتاه هاثورن، گودمن برون جوان و نقاب سیاه کشیش است. همچنین این تحقیق میکوشد که به دو سوال بسیار مهم و اساسی پاسخ گوید. نخستین سوال بررسی کامل مفهوم کالوینیسم و چگونگی پیدایش آن و دومین سوال این است که چگونه میتوان کالوینیسم را در داستانهای کوتاه مذکور هاثورن به طور عملی به کار برد. در نهایت، این تحقیق به نتایج و اهدافی که ذکر میشود دست یافته است. این تحقیق در واقع نوعی مطالعه دقیقتر دو داستان کوتاه هاثورن در دو بعد تئوری و عملی است. ابتدا در بخش تئوری تاریخچهای دقیق و کلی از مذهب کالوینیسم و چگونگی تشکیل این مذهب ارائه گردیده و سپس به بررسی جایگاه هاثورن به عنوان نویسندهای مذهبی در آثار وی پرداخته شده است. در بخش عملی، مفاهیم کالوینیسم آثار مذهب کالوینیسم را در جامعه پیوریتن بر داستانهای کوتاه هاثورن تبیین و موشکافانه نقش نیو انگلند بعنوان محیط اصلی داستانهایش بررسی شده است. حاصل پژوهش نشان میدهد که هاثورن در بیشتر داستانهایش چه کوتاه و چه بلند از این موضوع استفاده کرده است و مفهوم کالوینیسم نه تنها میتواند آثار هاثورن را تبیین، بلکه میتواند جنبههای تاریک پیوریتنیسم را شفاف سازد.
Bloom, Harold, ed. Nathaniel Hawthorne, Modern Critical view. New York: Chelsea House Publishers, 1986.
Bloom, Harold. Bloom’s Major Short Story Writers. New York: Chelsea House Publishers, 2001.
Bouwsma, William J. John Calvin: A sixteenth Century Portrait. New York: Oxford University Press, 1988.
Canby, Henry seidel. Classic Americans: A study of Eminent American writers from Irving to Whitman. New York: Russell and Russell, 1959.
Connolly, Thomas E. Hawthorne’s Young Goodman Brown: An Attack on Puritanic Calvinism. In American Literature, vol XXVIII, NO 3, 1956. Pp.370-75.
Donoghue, Denis. Hawthorne and Sin. Christianity and Literature Press, 2003.
Hawthorne, Nathaniel. The Centenary Education of the Works of Nathaniel Hawthorne. Ed, William Charvat et al. 20 Vol s. Columbus: Ohio State University Press, 1962-88.
Hawthorne, Nathaniel. Twice-told Tales. Pensilvanya State University press, 2003.
Hawthorne, Nathaniel. The Snow Image. USA, Cambridge: the Riverside Press, 1983.
Hawthorne, Nathaniel. Mosses from an Old Manse. Orauge Street Press Classic, 1999.
Leavis, Q.D. Hawthorne as a Poet. The Sewanee Review, vol 51. No 2. Spring 1951. pp. 205-179.
Lynch, Jack. Critical Insight, Nathaniel Hawthorne. Salem Press, Vol. 1, 2009.
Mckeithan, D.M. Hawthorne’s Young Goodman Brown: An Interpretation. Modern Language Notes, vol LXVII, No 2, Fabraury 1952, pp. 93-6.
Perry. Ben. Arguments against Calvinism and Predestination, 1986, 121.
Piper, John Stephen. Calvinism. Munich: The University of Munich Press, 2003.
Pearson, Norman Holmes, Ed. The Hawthorne Treasury: The Complete Novels and Selected Tales of Nathaniel Hawthorne. New York: The Modern Literary, 1999.
_||_