آموزش زبان فرانسه به کودکان ایرانی با رویکرد ارتباطی
الموضوعات : مطالعات نقد ادبی
1 - استادیار زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
الکلمات المفتاحية: آموزش, رویکرد ارتباطی, روش سمعی_بصری, آواشناسی, دستور زبان,
ملخص المقالة :
در تاریخ آموزش زبان ها،روش سمعی_ بصری و رویکرد ارتباطی در دیدگاه های خود نسبت به فرایند آموزش و یادگیری، چالش های پردامنه ای را برانگیخته اند.به ویژه آن که رویکرد ارتباطی در تقابل با روش های آموزشی پیشین-روش دستور زبان ترجمه و روش سمعی بصری-تعریف می شود.گسست و جدایی از این شیوه ها به نام ارتباط و کنش اجتماعی صورت می پذیرد،مفهومی که امروزه به عنوان هدف غایی یادگیری زبان،مورد پذیرش همگان است.تقابل دیدگاه ها زاییدهء پرسش های چندی است،از جمله این که آیا یادگیری اشکال و قواعد زبان خارجی و تقدم صورت بر معنا،هدف اصلی است یا ایجاد ارتباط.از دیگرسو تا چه اندازه دریافت رویکرد ارتباطی از نقش معلم،متعلم و ابزار آموزشی،با مفهوم آموزش و یادگیری در روش سمعی بصری قرابت دارد؟مرکزیت متعلم،در برابر مرکزیت معلم و متد در بطن چالش های رویکرد ارتباطی جای دارد.بنابراین گسست و نیز پیوند دیدگاه های آموزشی ارتباطی و سمعی بصری در جنبه های متفاوتی پدیدار می شوند که در نوشتار حاضر مورد بررسی قرار می گیرند.