عرفان در شخصیت و آثار مولانا و اکهارت
الموضوعات : مطالعات نقد ادبیمریم افشار طهرانی 1 , علی اصغر حلبی 2 , احمد خیالی خطیبی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
2 - استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: عرفان, مولوی, اکهارت,
ملخص المقالة :
مولانا جلال الدین محمد بلخی و مایستر اکهارت مانند هر اندیشمند دیگری در بنای جهان بینی خود به دنبال معرفت هستی و وجود بودند و به امری الهی روی آوردند. دو عارف نامور در تاریخ که محیط فرهنگی و مذهبی خاص و متفاوتی داشته و در یک عصر یعنی قرن هفتم هجری یا سیزدهم میلادی زندگی می کرده اند. این دو در یک زیر ساخت فرهنگی و مذهبی عام شریک هستند به این معنا که از یک حقیقت کلی و برتر یعنی خدا، سخن گفته اند و هریک تجارب عرفانی عظیمی دارند. نظر به اینکه تجربه های عارفانة هر عارفی امری کاملا شخصی است و انسان های عادی به تجربة ایشان راه ندارند از راه تعبیرات زبانی و در قالب کلام، گفتار و نوشتار، به طور نسبی قادرند که تجربیات خویش را بدون درنظرگرفتن عواملی نظیر زمان، مکان و زبان به نوع بشر منتقل سازند و پر واضح است که تنها راه ارتباطی با عُرفا بررسی آثار و مکتوبات ایشان است. در این پژوهش که مبتنی بر روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای تدوین شده؛ ابتدا اشاره ای مختصر به مفهوم عرفان داشته و سپس به بررسی تأثیر این مفهوم در شخصیّت و آثار مولانا و اکهارت می پردازد.
ابنسینا، حسین بن عبدالله.(۱۳۸۲). اشارات و تنبیهات، مترجم: حسن ملکشاهی، چاپ چهارم، تهران: سروش.
احمدتوبی، مظاهر.(1383). معنای ظاهری و باطنی قران در نظر مولوی و کتاب مقدّس در آرای اکهارت، مقالات و بررسیها، دورة سیوهفتم، صص 172 – 161.
احمدتوبی، مظاهر.(1396). انقطاع: طریق بازگشت نَفْس به اتحاد دوباره با ذات الهی از نظر مایستر اکهارت، مجلة ادیان و عرفان، سال پنجاهم، شمارة دوم، صص 200-179.
افلاطون.(1387). ضیافت افلاطون (رسالة ضیافت یا سخن در خصوص عشق)، پیشگفتار: محمد علیفروغی، ویراستاری و بازترجمانی: محمدابراهیمامینیپور، چاپ دوم ، تهران: جامی.
اکهارت، مایستر.(1390). مکاشفات، ترجمه به فارسی: مسیحا برزگر، تهران: ذهنآویز.
بحرانی، اشکان.(1389). آینههای نیستی (الهیات سلبی در آثار مولانا و مایستر اکهارت)، مقدمة قاسم کاکایی، تهران: علم.
بهجت، حمیده.(1379). عرفان مسیحی در آلمان (قرن 13 و 14 میلادی)، نشریه مدرّس علوم انسانی، شمارة شانزدهم، صص16-1.
بهنام، مینا.(1389). استعارۀ مفهومی نور در دیوان شمس، فصلنامۀ نقد ادبی، سال سوم، شمارة دهم. صص114-91.
تابانفرد، عباس و رسمی، سکینه.(1399). تحلیل هیجان مثبت «عشق عرفانی» در مثنویمعنوی با رویکرد مثبتگرا، متنپژوهی ادبی، سال بیستوچهارم، شمارة هشتادوپنجم.صص112-69.
توران، امداد.(1389). ازانقطاع تا فنا در اندیشة اکهارت، مجلة هفتآسمان، شمارة چهلوششم، هفت آسمان، دورة دوازدهم، صص 34-7.
جهاندیده کوهی، سینا.(۱۳۹۲). ساختار و ساختآفرینی در تمثیل معنوی، نشریة الهیّات هنر، شمارة اوّل، صص128-105.
حسینی، سیّدحسین.(1392). عشق پژوهشی؛ از خدا تا انسان، فصلنامۀادبیات عرفانی واسطـورهشناختی، سال نهم ، شمارة سیوسوم.صص61-33.
حلبی، علی اصغر.(1375). تأثیر قرآن و حدیث در ادبیات فارسی، چاپ چهارم، تهران: اساطیر.
دوبرین، یوهانس.(۱۳۷۸). شعر صوفیانة فارسی(درآمدی بر شعر عرفانی کلاسیک)، مترجم: مجدالدین کرمانی، تهران: مرکز.
دهخدا، علیاکبر، فرهنگ لغت فارسی (واژهیاب بر خط).
زرینکوب، عبدالحسین.(1382). نردبان شکسته: شرح توصیفی و تحلیلی دفتر اول و دوم مثنوی، تهران: سخن.
زمانی، کریم.(1383). میناگر عشق: شرح موضوعی مثنوی معنوی، مولانا جلالالدین محمد بلخی»، چاپ دوم، تهران: نی.
صادقی، معصومه .(1397). وحدت و کثرت ادیان با رویکرد عرفانی در مثنوی مولوی، فصلنامه عرفان اسلامی، سال چهاردهم، شمارة پنجاهوششم، صص341-326.
صفیئی، کامبیز.(1394). مطالعة تطبیقی «وحدتوجود» در نگاه ابنعربی و ماستر اِکهارت آلمانی ، فصلنامة عرفان اسلامی، سال دوازدهم، شمارة چهلوهشتم.صص202-181.
عبادیجوکندان، کرم.(۱۳۹۲). ضرورت خلوت و صحبت در سلوک عرفانی از دیدگاه مولوی، بهارستان سخن سال نهم، شمارة 21، صص200-177.
غزازنی، الهام.(۱۳۹۶). رابطة بین انسان و خدا از نگاه مولانا، اسفار: دوفصلنامه علمی و تخصصی دین پژوهی سال سوم، شماره هشتم. صص132-111.
فتوحیرودمعجنی، محمود.(۱۳۸۹). بلاغت تصویر، چاپ دوم، تهران: سخن.
قبادی، حسینعلی و گرجی، مصطفی.(1387). پیامهای جهانی مولوی برای انسان امروز، مجلة مطالعات عرفانی، شمارة هشتم، صص 124-101.
کاپلستون، فردریکچارلز.(1388). تاریخ فلسفه، ترجمة سید جلالالدین مجتبوی، جلد 1: یونان و روم، چاپ ششم، تهران: علمی و فرهنگی.
کاکایی، قاسم.(1391). وحدوجود به روایت ابنعربی و مایستر اکهارت، چاپ پنجم، تهران: هرمس.
کسرائیفر، مرضیه و وکیلی، هادی.(1398). حال سرمدی از نظرگاه مایستر اکهارت و اکهارت تولی، مطالعات عرفانی (مجلة علمیپژوهشی) دانشکدة ادبیّات و زبانهای خارجی دانشگاه کاشان،دورة اوّل، شمارة بیستونهم، صص252-227.
کیایی، فاطمه.(1394). بیاعتنایی به احکام و شعایر عبادی: اتّهامی علیه مایستراکهارت، مجلة پژوهشهای ادیانی، سال سوم، شمارة پنجم، صص268-245.
کیمنش، عباس.(1366). پرتو عرفان (شرح اصطلاحات عرفانی کلیّات شمس)، تهران: سعدی.
گولپینارلی، عبدالباقی.(1382). نثر و شرح مثنوی شریف: دفتر اوّل و دوم (جلد1)، مترجم: توفیق هاشمپور سبحانی، چاپ سوم، تهران: طبع و نشر.
محمودی، حسین و دادبه، اصغر.(1391). رنج از دیدگاه مولانا با نگاهی به مسئلة شرّ، پژوهشنامة فلسفة دین (نامة حکمت)، سال یازدهم، شمارة 2، صص188-163.
مرغوب، حوا؛ سرامی، قدمعلی؛ حکمت، شاهرخ.(1397). زیباشناختی تمثیل در مثنوی مولانا با گرایش حسّ نوستالژی، فصلنامة زیباییشناسی ادبی، سال شانزدهم، شمارة 35، صص120-95.
نظری، ماه.(1395). بیان وحدت شگردهای تمثیلی در مثنوی معنوی، فصلنامة تحقیقات تعلیمی و غنایی زبان و ادب فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، شمارة پیاپی: سیام، صص 168-151.
نوروزیخشت، مریم.(1395). تفاوت عشق از دیدگاه عطار و مولانا، اولین کنفرانس بینالمللی ادبیات و زبانشناسی.
نیکلسون، رینولد الین.(1378). شرح مثنوی معنوی مولوی (شش دفتر)، ترجمه و تعلیق: حسن لاهوتی، چاپ دوم، تهران: علمی و فرهنگی.
_||_