نقض حقوق صاحب علامت تجاری در حقوق ایران و انگلستان
الموضوعات : تحقیقات حقوقی بین المللیداود اندرز 1 , المیرا بابایی 2
1 - استادیار دانشگاه دماوند
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند
الکلمات المفتاحية: علامت تجاری, نقض حقوق علایم تجاری, انواع نقض حقوق علامت تجارتی, شروط تحقّق نقض, استثنائات نقض,
ملخص المقالة :
حقوق مربوط به علایم تجارتی یکی از شاخه های حقوق مالکیت صنعتی می باشد که این حقوق نیز بخشی از حقوق مالکیت فکری است. علامت تجارتی مهم ترین وسیله ی تمایز بخش میان کالاها و خدمات شرکت های مختلف است و رسالت آن هر روز بیشتر از گذشته گسترش می یابد. علامت تجاری مصرف کننده را در انتخاب کالای مورد نظر مساعدت می نماید، به گونه ای که هزینه مصرف کننده در انتخاب کالای مورد نیاز به طور قابل ملاحظه ای کاهش یابد. هم چنین به صاحب علامت تجارتی در شناساندن و ایجاد هویت برای کالا یا خدمات خود و جلوگیری از تقلّب و سوء استفاده های احتمالی یاری می رساند. بنابراین، لازم است که هم به منظور رعایت حقوق دارنده ی علامت تجاری و هم حقوق مصرف کننده، ضمانت اجراهای مناسبی به نحو کامل و دقیق در قانون پیش بینی شود. کسب حقوق ناشی از مالکیت علایم تجاری در صورتی که به طور مؤثّر از حیث اجرایی مورد حمایت قرار نگیرد، دارای ارزش اقتصادی کمتری است. اعتبار و ارزش سیستم حقوق ناشی از مالکیت علایم تجارتی به قابلیت اجرای آن وابسته است و تضمین اجرای آن فقط با شناخت دقیق نقض این حقوق و پیش بینی سازوکار مناسب اجرایی برای جلوگیری از نقض حقوق یاد شده امکان دارد. مقاله ی حاضر به بررسی نقض حقوق ناشی از مالکیت علامت تجارتی، شناسایی انواع نقض علامت تجارتی و هم چنین شرایط وقوع نقض این حقوق می پردازد.
منابع و مآخذ
1- فارسی
الف- کتابها
1. بازگیر، یدالله، آرای دیوانعالی کشور در امور حقوقی، جلد سوّم، انتشارات ققنوس، تهران، 1377.
2. پورنوری، منصور، مجموعهی کامل آرای وحدت رویّه دیوان عالی کشور (حقوقی- کیفری) کاربردی، تا سال 1388، تهران، انتشارات خرسندی، چاپ اوّل، 1388.
3. صادقیان، آرش، رأی وحدت رویه دیوان عالی کشور از سال 1323 تا سال 1389، طرح نوین اندیشه، چ اول، تهران، 1390.
4. میرحسینی، سید حسن، حقوق علایم تجاری، میزان، چاپ اوّل، زمستان1390.
ب- مقالهها:
5. وصالی، محمود رضا، مطالعهی تطبیقی حقوق ناشی از ثبت علامت تجارتی، مجلّهی حقوقی دادگستری، شماره 50 و 51، بهار و تابستان 1384.
ج- رسالهها و پایان نامهها:
6. تقی زاده، تورج، بررسی تطبیقی ضمانت اجرای علایم تجاری، رسالهی دکتری، دانشکدهی حقوق و علوم سیاسی تهران، زمستان 1389.
7. نوری علیرضا، حقوق صاحبان علایم تجاری در ایران و انگلستان، پایان نامهی کارشناسی ارشد، دانشکدهی حقوق دانشگاه شهید بهشتی، مهر1385.
8. ورمزیار ارزانفودی، محمّد، حقوق علایم تجارتی با لحاظ موافقت نامه تریپس، پایان نامهی کارشناسی ارشد، رشتهی حقوق خصوصی، دانشگاه تربیت مدرّس، تابستان 1381.
9. وصالی، محمود رضا، تجزیه و تحلیل مقرّرات مربوط به علایم تجارتی در حقوق ایران و تطبیقی، رسالهی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، 1379.
2- منابع انگلیسی
1. Christopher Morcom, Ashley Roughton,James Graham,the Modern Law of Trade Maks, Butterworths, London ,1999.
2. Cornish, W.R. Intellectual Property,London,Sweet & Maxwell,third Ed, 1996.
3. Kitchin.David, Lewelyn. David, Mellor. James, Richard Meade, Tomas Moody-Stuart, kerlys law of Trade Marks and Trade Names, Sweet and Maxwell,London 2001.
4. Trade Marks Act 1994, available at: Michaels,Amnda, A PRACTICAL GUIDE TO TRADE MARK LAW, London,Sweet & Maxwell, third Ed, 2002.
5.TRIPSagreement;availableat:Rolsen.John& Maniatis.Spyros M, TRADE MARKS: WORLD LAW AND PRACTICE, Sweet & Maxwell,May 2002
6.Parisconvention(1967);availableat:www.wipo.int/treaties/en/text.jsp?file_id=288514
7.TrademarkActof1994;availableat:www.ipo.gov.uk/tmact94.pdf. last visited on June,2014
8.(TRIPS)agreement;availableat:www.wto.org/english/tratop_e/trips_e/t_agm0_e.htm.
9. WIPO, Intellectual Property, Handbook:Policy, Law and Use;availabelat:www.wipo.int/freepublications/en/intproperty/489/wipo_ pub _489. Pd f / l a s t . visited on July 6 , 2013