بررسی آماری و همدیدی وقوع رویداد مه در فرودگاه بین المللی رشت
الموضوعات :فروزان ارکیان 1 , تائیس صابری 2 , حسین اردکانی 3 , محمد تقی زمانیان زمانیان 4
1 - گروه هواشناسی، دانشکده علوم و فنون دریایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2 - گروه هواشناسی، دانشکده علوم و فنون دریایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
3 - گروه هواشناسی، دانشکده علوم و فنون دریایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
4 - گروه هواشناسی، دانشکده علوم و فنون دریایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
الکلمات المفتاحية: مه, دید افقی, بندال, ناحیه زین, وارونگی دما, فرودگاه رشت,
ملخص المقالة :
برای درک بهتر رویدادهای مه و بالا بردن دقت پیش بینی در فرودگاه رشت، به بررسی آماری و همدیدی پدیده مه با دید افقی 800 متر و کمتر طی سال های 2009-2000 در این منطقه پرداخته شد. در این تحقیق، پارامترهای هواشناسی از قبیل دید افقی، دما، دمای نقطه شبنم، رطوبت نسبی، تندی باد در زمان شروع و درطول رویداد مه مورد بررسی قرار گرفتند. بیشترین مقدار میانگین ماهانه درصد فراوانی مه برای ماه فوریه(بهمن) به مقدار 64/24 دست آمد. درصد فراوانی مه های بلندمدت (بیشتر از 6 ساعت) که بین ساعت های UTC 1800 تا UTC 2100 آغاز شده بودند، نسبت به رویدادهای شکل گرفته در ساعت های UTC 2100 تا UTC0300 بیشتر بود. خاتمه همه رویدادهای مه زمان نزدیک به طلوع خورشید مشاهده گردید. درصد بالایی از رویدادهای بلند مدت مه با دیدافقی 100 متر آغاز شده و در بعضی موارد در طول رویداد نیز کاهش نشان داد. در بیشتر رویدادها رطوبت نسبی بالای 80 درصد بود. مقادیر کم تندی باد( 0 تا 2/0 متر بر ثانیه ) به عنوان شرایط مطلوب جهت شکل گیری مه در این منطقه شناخته شد. پس از بررسی همدیدی رویدادهای مه در بازه های زمانی مد نظر الگوی های بندال، ناحیه زینو وارونگی دما از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر تشکیل این پدیده در منطقه مورد مطالعه شناخته شدند.