نقش ادراک دلبستگی دوران کودکی، کنشوری خانواده و سبکهای اسنادی بر اضطراب اجتماعی
الموضوعات :سیده سمیه خراشادیزاده 1 , فاطمه شهابیزاده 2 , رضا دستجردی 3
1 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
2 - استادیار دانشگاه ازاد اسلامی واحد بیرجند
3 - استادیار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
الکلمات المفتاحية: اضطراب اجتماعی, دلبستگی به والد, کنشوری خانواده, سبکهای اسنادی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف شناخت نقش دلبستگی دوران کودکی، کنشوری خانواده و سبکهای اسنادی در اضطراب اجتماعی دانشجویان انجام شد. 700 دانشجو به روش نمونهبرداری چند¬مرحلهای خوشهای از دو دانشگاه پیام نور و آزاد بیرجند انتخاب شدند و ارزشیابی دلبستگی به هر والد (هازان و شیور، 1986)، مقیاس ارزیابی سازشپذیری و پیوستگی خانواده (السون، پرتنر و لاوی، 1985)، پرسشنامه سبک اسنادی (پترسون و سلیگمن، 1984) و مقیاس اضطراب اجتماعی (واتسون و فرند، 1969) را تکمیل کردند. یافتهها نشان دادند سبکهای اسنادی، دلبستگی ناایمن به مادر و پیوستگی با خانواده به طور مستقیم پیشبینیکننده اضطراب اجتماعی هستند. همچنین، دلبستگی به والد از طریق پیوستگی و اسناد موفقیت بر کاهش و افزایش اضطراب اجتماعی مسیرهای معناداری نشان دادند. با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان دریافت که پیوستگی اعضای خانواده و اسناد موفقیت باعث کاهش اضطراب اجتماعی و ناایمنی به مادر و اسناد شکست موجب افزایش اضطراب اجتماعی میشوند.