ارتباط بین پنج رگه شخصیتی و پیشرفت تحصیلی
الموضوعات :بهروز آتش روز 1 , شهلا پاکدامن 2 , علی عسگری 3
1 - کارشناس ارشد روانشناسی
2 - استادیار دانشگاه شهید بهشتی
3 - استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
الکلمات المفتاحية: پیشرفت تحصیلی, دانشآموز, رگـههای پنجگانه شخصیت,
ملخص المقالة :
بهمنظور پیشبینی پیشرفت تحصیلی براساس رگههای شخصیت، تعداد 200 دانشآموز (100 دختر و 100 پسر) سال اول دبیرستان با نمونهـ برداری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامه رگههای پنجگانه شخصیتی NEO-FFI )کاستا و مککری، 1992) پاسخ دادند. برای اندازهگیری پیشرفت تحصیلی از معدل امتحانهای نهایی سال سوم راهنمایی استفاده شد. نتایج نشان دادند که پیشرفت تحصیلی بدون رابطه معنـادار با گشودگی، با رگههای برونـگردی، مقبولیت و وظیفهشنـاسی همبستگی مثبت و با نورزگرایی همبستگی منـفی دارد. نتایج رگرسیون گام به گـام مشخص کرد که تنها دو رگه نـورزگرایی و وظیفهشنـاسی توانست در دو گام حدود 9 درصد واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین کنند. نتایج بر پایه نظریه رگههای شخصیتی مورد بحث قرار گرفت.