ارزیابی سلامت روانی والدین کودکان واجد اختلال نارساییتوجه/فزونکنشی و پیشنهاد شیوههای مداخلهگری
الموضوعات :سوسن رحیم زاده 1 , حمیدرضا پوراعتماد 2 , صمصام سمیعی کرانی 3 , علی زاده محمدی 4
1 - دانشجوی دکترا دانشگاه شهید بهشتی و مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
2 - دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
3 - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
4 - استادیار دانشگاه شهید بهشتی
الکلمات المفتاحية: والدین, سلامت روانی, اختلال نارساییتوجه/ فزونکنشی,
ملخص المقالة :
سلامت روانی والدین دانشآموزان دارای اختلال نارساییتوجه/فزونـ کنشی (ADHD) با والدین دانشآموزان بهنجار مقایسه شد. معلمان 315 دختر و 315 پسر 7 تا 11 ساله فهرست نشانه مرضی کودک CSI-4 (گدو و اسپرافکین، 1994) را تکمیل کردند. دو گروه (در هر گروه 15 دختر و 23 پسر) از دانشآموزان واجد اختلال و فاقد اختلال ADHD انتخاب شدند. سپس والدین تمام 76 دانشآموز به پرسشنامه سلامت عمومی (گلدبرگ، 1972) پاسخ دادند. نتایج نشان دادند که سطح سلامت روانی والدین کودکان واجد اختلال ADHD بهگونهای معنادار (001/0 P <) پایینتر از والدین کودکان بهنجار بود. استلزامهای مرتبط با سیاستگذاری برنامههای پیشگیرانه با هدف ارتقای سطح سطح سلامت عمومی مورد بحث قرار گرفت.