تحول ادراک دیداری و فرافکنی در کودکان
الموضوعات :نرگس انسانیمهر 1 , رضا پورحسین 2 , مسعود غلامعلی لوسانی 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی
2 - دانشیار دانشگاه تهران
3 - دانشیار دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: تحول, فرافکنی, ادراک دیداری, آزمون تصاویر درهم آندرهری, تست ترسیم درخت,
ملخص المقالة :
هدفاین پژوهش بررسی تحولی ادراک دیداری و فرافکنی در دانشآموزان بود. 129دانشآموز(۶۰ پسر، ۶۹ دختر)از منطقه ۲ تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۶-۱۳۹۷، بااستفاده از روش نمونهبرداری در دسترس انتخاب شدند.آزمودنیها شامل ۴۴ نفر در مقطع پیشدبستانی،42دانشآموز کلاس اول و43دانشآموز کلاس سوم بودند.طرح پژوهش از نوع علیـمقایسه ای بود و آزمودنیها آزمون تصاویر درهم آندرهری(ری، ۱۹۴۱)و آزمون ترسیم درخت(کخ، ۱۹۴۹)را کامل کردند.سپس تحلیل واریانس تکمتغیری و چندمتغیری و آزمون همبستگی پیرسون به کار گرفته شد.یافتهها نشان داد که ادراک دیداری و فرافکنی کودکان با افزایش سن و مقطع تحصیلی تحول مییابد.همچنین نتایج نشان داد که کودکان با سنین مختلف از نظر ادراک دیداری و فرافکنی با هم تفاوت دارند و عملکرد آنها با افزایش سن بهبود پیدا میکند.
_||_