ارزشهای انسانی دانشجویان ایرانی: دور دوم (پس از یک دهه)
الموضوعات :
1 - استادیار گروه روانشناسی
الکلمات المفتاحية: دانشجویان ایرانی, ارزشهای بنیادی انسانی, ارتباطات تودهگیر, پرسشنامه تشبیهی ارزش,
ملخص المقالة :
یک دهه پیش، در بررسی ساختار و محتوای ارزشهای دانشجویان (دلخموش، 1384)، مواردی از انحراف از الگوی نظری (ارزشهای بنیادی انسانی؛ شوارتز، 1992، 2006) مشاهده شد. مطالعه حاضر، تغییر در ساختار ارزشهای دانشجویان، در نزدیک شدن به الگوی نظری را برحسب تأثیرهای علّی شرایط اجتماعیـسیاسی بهویژه تأثیر فزاینده ارتباطات تودهگیر در طی یک دهه گذشته را تبیین میکند. نمونه مورد مطالعه (400 دانشجو، به نسبت مساوی مرد و زن) با نسخة 40 مادّهای پرسشنامة تشبیهی ارزش (شوارتز و دیگران، 2001) ارزیابی شد، و از خلال تحلیل کوچکترین فضا روابط ساختار ارزشی مشخص گردید و با مقایسة آن با ساختار نمونه پیشین و ساختار الگوی اصلی، شباهتها و تفاوتهای بینِفرهنگی بازنمایی شد: 1) ارزش پیشرفت که در مطالعه پیشین در ناحیه اصلی خود قرار نگرفته بود، در محل مورد انتظار ظاهر شد. اما، 2) یک تغییر جدید در ترتیب ارزش لذتجویی در آرایش چرخهای ارزشها مشاهده شد. و 3) همچون مطالعه پیشین مادّههای امنیت ملّی و نظم اجتماعی به ارزش جهانشمولینگری منتقل شدند. پژوهش حاضر نشان داد که بهرغم تأثیرپذیری ارزشهای دانشجویان از فرایند نوسازی و همگرایی، گرایش به آرمانیسازی معانی پارهای از ارزشها، همچنان پس از یک دهه حفظ شده است.