درمانگری افسردگی : تألیف شناخت ـ رفتار درمانگری گروهی، مهارت آموزی والدین و جلسههای مشترک نوجوانان ـ والدین
الموضوعات :
1 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
الکلمات المفتاحية: اختلالهای افسردهوار نوجوانان, شناخت ـ رفتار درمانگری گروهی, مهارت آموزی والدین, جلسههای مشترک والدین ـ نوجوانان,
ملخص المقالة :
در این پژوهش به بررسی اثربخشی شناخت ـ رفتار درمانگری گروهی نوجوانان همراه با مهارت آموزی والدین و جلسههای مشترک نوجوانان والدین در کاهش نشانههای افسردهوار نوجوانان ایرانی پرداخته شد. تعداد 64 نفر از نوجوانانی که براساس آزمون افسردگی بک (BDI؛ بک و استیر، 1993) نمره 10 یا بالاتر کسب کرده بودند انتخاب شدند و به طور مساوی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. نوجوانان گروه آزمایش در خلال 6 هفته، 12 جلسه شناخت ـ رفتار درمانگری و مادران آنها 6 جلسه مهارت آموزی والدین را دریافت کردند. سپس 5 جلسه مشترک نوجوانان ـ مادران متمرکز بر تمرین عملی مهارتهای ارتباطی برای گروه آزمایشی برگزار شد در حالی که در گروه کنترل هیچ گونه مداخلهای صورت نگرفت. نتایج تحلیلهای آماری نشان دادند که نشانههای افسردهوار پس از شناخت درمانگری گروهی توأم با مهارتـ آموزی والدین به طور معناداری کاهش یافتند و معناداری تفاوت میانگینهای پس آزمون نخست و پس آزمون نهایی نیز تأثیر جلسههای مشترک والدین ـ نوجوانان را برجسته کرد. اهمیت عملی یافتههای پژوهش در قلمرو پیشگیری و درمانگری اختلالهای افسردهوار نوجوانان مورد بحث قرار گرفت.