اثربخشی برنامه درمانگری مقابلهای کت در کاهش نشانههای درونیسازی شده کودکان ایرانی
الموضوعات :مریم طهرانیزاده 1 , پریرخ دادستان 2 , کاظم رسولزاده طباطبائی 3 , پرویز آزادفلاح 4 , علی فتحیآشتیانی 5
1 - استادیار دانشگاه پیام نور
2 - استادیار دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب
3 - دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
4 - دانشیار تربیت مدرس
5 - استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
الکلمات المفتاحية: برنامه مقابلهای کت, اختلالهای درونیسازی شده کودکان,
ملخص المقالة :
به منظور کاهش نشانههای درونیسازیشده براساس برنامة درمانگری مقابلهای کت (کندال،1994)، یک طرح آزمایشی پیشآزمون ـ پسآزمون با گـروه کنترل، اجرا شد. گروه نمونه شامل 80 دانشآموز (40 دختر و 40 پسر) پـایههای سوم تا پنجم دورة ابتدایی بود که براساس فرم والد فهرست رفتاری کودک از نـظام سنجش مبتنی بر تجـربة آشنباخ (آشنبـاخ و رسکورلا، 2001)، مبتلا بـه اختلالهای درونیسازی شـده تشخیص داده شده بودند. شرکتکنندگان بـه تصـادف در دو گروه مساوی آزمایشی و کنترل قرار داده شدند. 16 جلسة درمانگری انفرادی برای گروه آزمایشی اجـرا شد. میانگین پس آزمون گروهها بـا تحلیلهای کوواریانس و نموداری مقـایسه شد. نتایج حاکی از کاهـش معنادار نشانههای درونیسازی شده، گذار بیش از 30 درصد شرکتکنندگان از طیـف بالینی به بهنجار و مؤثربودن برنامة درمانگری مقابلهای کت در فرهنگ ایرانی بودند.