اعتبار، روایی و ساختار عاملی تأییدی پرسشنامه نظمجویی هیجان نوجوانان
الموضوعات :
1 - دانشیار روانشناسی
الکلمات المفتاحية: ویژگیهای روانسنجی, نوجوانان, نظمجویی هیجان,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی اعتبار، روایی و ساختار عاملی تأییدی پرسشنامه نظم جویی هیجان نوجوانان بود (فیلیپس و پاور، 2007). پس از آمادّه سازی نسخه فارسی پرسشنامه نظم جویی هیجان نوجوانان با استفاده از فن ترجمه مضاعف، وارسی ویژگیهای روان سنجی آن توسط سه مطالعه مستقل (180= N1، 80= N2 و 400= N3) صورت گرفت. در دو مطالعه اول اعتبار پرسشنامه بر اساس روش های همسانی درونی، همبستگی های مجموعه مادّه و بازآزمایی و روایی آن با استفاده از همبستگی بین زیرمقیاس ها و روایی ملاکی بررسی شد. در مطالعه سوم ساختار عاملی تأییدی پرسشنامه بررسی شد. دامنه ضرایب آلفای کرونباخ زیرمقیاس (73/0- 82/0) و کل مقیاس (79/0) نشان داد که پرسشنامه نظم جویی هیجان نوجوانان از همسانی درونی مطلوبی برخوردار است. نمره های مادّه و نمره های کلی زیرمقیاس های مطابق، همبستگی معناداری با یکدیگر داشتند (38/0r= تا 72/0r=) و ارزش ضرایب بازآزمایی (65/0- 71/0) بیانگر ثبات مقیاس بود. تحلیل عاملی تأییدی از الگوی 4عاملی اصلی پرسشنامه نظم جویی هیجان نوجوانان حمایت کرد.الگوهای همبستگی زیرمقیاس های پرسشنامه نظم جویی هیجان نوجوانان با یکدیگر و با ابعاد اضطراب و افسردگی بیانگر روایی ملاکی خوب مقیاس بود. یافته های پژوهش نشان می دهد که نسخه فارسی پرسشنامه نظم جویی هیجان نوجوانان، ویژگیهای روان سنجی رضایت بخش در جامعه ایران دارد
آزادی، م. (1391). تنظیم هیجان و اختلالهای اضطرابی: مروری یکپارچهنگر. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 8 (30)، 209-207.
حسنی، ج.، شیخان، ر.، آریاناکیا، ا. و محمودزاده، ا. (1392). اضطراب اجتماعی نوجوانان: نقش سبکهای دلبستگی و راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 9(36)، 375-363.
دهشیری غ. ر.، نجفی، م.، شیخی، م. و حبیبیعسگرآباد، م. (1388).بررسی مقدماتی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه افسردگی کودکان (CDI). فصلنامه خانوادهپژوهشی، 5(18)، 177- 159.
مشهدی، ع.، سلطانی شال، ر.، میردورقی، ف. و بهرامی، ب. (1391). ویژگیهای روانسنجی مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان. روانشناسی کاربردی، 21، 70-87.
Aldao, A. (2012). Emotion regulation strategies as transdiagnosticprocesses: A closer look at the invariance of their form andfunction. Revista de Psicopatologia y Psicologia Clinica, 17,261-277.
Aldao, A. (2016).Introduction to the special issue: Emotion regulation as a transdiagnostic process. Cognitive Therapy and Research, 40(3), 257-261.
Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S., & Schweizer, S. (2010). Emotionregulation strategies across psycho-pathology: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 30, 217-237.
Aldao, A., Sheppes, G., & Gross, J. J. (2015).Emotion regulation flexibility. Cognitive Therapy and Research, 39, 263-278.
Baumeister, R. F. (2014). Self-regulation, ego depletion, and inhibition. Neuropsychologia, 65, 313-319.
Berking, M., Wirtz, C. M., Svaldi, J., & Hofmann, S. G. (2014). Emotion regulation predicts symptoms of depression over five years. Behaviour Research and Therapy, 57, 13-20.
Calkins, S. D. (2008). The emergence of self-regulation: Biological and behavioral control mechanisms supporting toddlercompetencies. In C. Brownell & C. Kopp (Eds.), Transitions in early socioemotional development: The toddler years (pp. 261-284). New York: Guilford.
Calkins, S. D., & Fox, N. A. (2002). Self-regulatory processes in early personality development: A multilevel approach to the studyof childhood social withdrawal and aggression. Development and Psychopathology, 14, 477-498.
Currie, C., Samdal, O., Boyce, W., & Smith, R. (Eds).(2001). Health behaviour in school-aged children: AWHO cross-national study (HBSC). Research Protocolfor the 2001/2002 Survey.Child and AdolescentHealth Research Unit (CAHRU), University ofEdinburgh.
Fox, N. A., & Calkins, S. D. (2003). The development of self-control of emotion: Intrinsic and extrinsic influences. Motivation andEmotion, 27, 7-26.
Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001).Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems.Personality and Individual Differences,30, 1311-1327.
Goodman, R. (1997). The Strengths and Difficulties Questionnaire: A research note. Journal of Child Psychology, Psychiatry, and Allied Disciplines, 40(5), 791-799.
Gratz, K. L., & Roemer, L. (2004). Multi dimensional assessment of emotion regulation and dys-regulation: Development, factor structure, and initial validationof the Difficulties in Emotion Regulation Scale. Journalof Psychopathology and Behavioral Assessment, 26, 41-54.
Gross, J. J. (1999). Emotion regulation: Past, present, future. Cognition and Emotion, 13(5), 551-573.
Gross, J. J. (2007). Handbook of emotion regulation. New York, NY: Guilford Press
Gross, J. J., & John, O. P. (2003). Individual differences intwo emotion regulation processes: Implications foraffect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 85, 348-362.
Gross, J. J., & Thompson, R. A. (2007). Emotion regulation: conceptual foundations. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation (pp. 3-24). New York, NY: Guilford Press.
Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes incovariance structure analysis: Conventional criteria versusnew alternatives. Structural Equation Modeling,6, 1-55.
Inzlicht, M., Legault, L., & Teper, R. (2014). Exploring the mechanisms ofself-control improvement. Current Directions in Psychological Science,23, 302-307.
Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (2003). LISREL 8.54 for Windows [computer software]. Chicago: Scientific Software International,Inc.
Ivarsson, T. (2006). Normative data for the Multi-dimensional Anxiety Scale for Children (MASC) in Swedish adolescents. Nordic Journal of Psychiatry, 60(2), 107-113.
Keenan, K. (2000).Emotion dysregulation as a risk factor for child psychopathology. Clinical Psychology: Science and Practice, 7,418-434.
Kingery, J. N., Ginsburg, G. S., & Burstein, M. (2009). Factor Structure and Psychometric Properties of the Multidimensional Anxiety Scale for Children in an African American Adolescent Sample. Child Psychicatry and Humamn Development,40, 287-300.
Kovacs, M. (1992). Children’s Depression Inventory Manual. New York: Multi-Health Systems.
Kurzban, R., Duckworth, A., Kable, J. W., & Myers, J. (2013). An opportunity cost model of subjective effort and task performance. Behavioral and Brain Sciences, 36, 661-679.
Leahy, R. L., Tirch, D., & Napolitano, L. A. (2011).Emotion regulation in psychotherapy: A practitioner's guide. Guilford Press.
Lee, G., Kwon, M., Kavuri, S., & Lee, M. (2014). Action-perception cycle learning for incremental emotion recognition in a movie clip using 3D fuzzy GIST based on visual and EEG signals. Integrated Computer-Aided Engineering, 21(3), 295-310.
Makay, B., Emiroğlu, N., & Ünsal, E. (2010). Depression and anxiety in children and adolescents with familial Mediterranean fever. Clinical rheumatology, 29(4), 375-379.
March, J. S., Parker, J. D., Sullivan, K., Stallings, P., & Conners, C. K. (1997). The Multidimensional Anxiety Scale for Children (MASC): factor structure, reliability, and validity. Journal of the American academy of child & adolescent psychiatry, 36(4), 554-565.
Mazefsky, C. A., Herrington, J., Siegel, M., Scarpa, A., Maddox, B. B., Scahill, L., & White, S. W. (2013).The role of emotion regulation in autism spectrum disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 52(7), 679-688.
Perry, N. B., Swingler, M. M., Calkins, S. D. & Bell, M. A. (2016). Neurophysiological correlates of attention behavior in early infancy: Implications for emotion regulation during early childhood. Journal of Experimental Child Psychology, 142, 245-261.
Phillips, K. F. V., & Power, M. J. (2007). A new self-report measure of emotion regulation in adolescents: The regulation of emotions questionnaire. Clinical Psychology & Psychotherapy, 14, 145-156.
Ravens-Sieberer, U., Gosch, A., Rajmil, L., Erhart, M., Bruil, J., Duer, W., Auquier, P., Power, M., Abel, T.,Czemy, L., Mazur, J., Czimbalmos, A., Tountas, Y., Hagquist, C., Kilroe, J., & the European KIDSCREENGroup. (2005). KIDSCREEN-52 quality-of-life measure for children and adole-scents.Expert Review of Pharmacoeconomics & Outcomes Research, 5(3), 353-364.
Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003).Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significanceand descriptive goodness-of-fit measures.Methods in Psychological Researches, 8, 23-74.
Southam-Gerow, M. A., & Kendall, P. C. (2002). Emotion-regulation and understanding. Impli-cations for child psychopathology and therapy.Clinical PsychologyReview, 22, 189-222.
Shields, A., & Cicchetti, D. (1997). Emotion regulation among school-age children: The development andvalidation of a new criterion Q-sort scale. Developmental Psychology, 33, 906-916.
Stern, M. R., Nota, J. A., Heimberg, R. G., Holaway, R. M., & Coles, M. E. (2014).An initial examination
of emotion regulation and obsessive compulsive symptoms. Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders, 3(2), 109-114.