اثربخشی بازی درمانگری والدینی برکاهش نشانههای اختلالهای برونیسازی در کودکان
الموضوعات :
1 - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
2 - دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس
الکلمات المفتاحية: بازیدرمانگری والدینی, مشکلات برونیسازی, خوداثربخشی والدین, تنیدگی والدین,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بازی درمانگری والدین در کاهش نشانههای اختلالهای برونیسازی در کودکان دبستانی بود. ابتدا 300 کودک (150 دختر و 150 پسر) 7 تا 8 ساله با استفاده از فهرست رفتاری کودک آشنباخ (آشنباخ و رسکورلا، 2001) مورد آزمون قرار گرفتند و از بین کسانی که نمره بالایی در این آزمون کسب کردند، 15 کودک (هفت دختر ، هشت پسر) به شیوه تصادفی چند مرحلهای به عنوان نمونه اصلی پژوهش انتخاب شدند. مادران این کودکان در هشت جلسه درمان گروهی سه ساعته شرکت کردند. مادران در پایان جلسههای دوم، چهارم، ششم و هشتم، بار دیگر فهرست رفتاری کودک و پیش از آغاز و در پایان دوره، پرسشنامه خوداثربخشی (دومکا، 1996) و تنیدگی والدین (آبیدین، 1983) را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل اندازهگیریهای مکرر بهره گرفته شد. یافتهها نشان دادند بازی درمانگری والدینی موجب کاهش رفتارهای برونیسازی کودکان و نادیده گرفتن قوانین شد. اما تأثیر معناداری بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه نداشت. این روش همچنین موجب کاهش تنیدگی والدین و افزایش خوداثربخشی آنها شد. در نتیجه میتوان بازیدرمانگری والدینی را روش مؤثری در کاهش مشکلات برونیسازی کودکان در نظر گرفت که در زمانی کوتاه از شدت مشکلات کودک میکاهد و بر تنیدگی و خوداثربخشی والدین مؤثر است.