تحول معرفت شناسی شخصی در دانش آموزان دوره ابتدایی
الموضوعات :زهرا تنها 1 , پروین کدیور 2 , راضیه جلیلی 3
1 - استادیار گروه روانشناسی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد
2 - استاد گروه روانشناسی
دانشگاه خوارزمی
3 - استادیار گروه علوم تربیتی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد
الکلمات المفتاحية: تحول, معرفتشناسی شخصی, جنبههای توجیهپذیری,
ملخص المقالة :
بررسی معرفتشناسی شخصی نشان میدهد که تلفیق ابعاد عینیت و ذهنیت دانستن، بنیانی برای دستیابی به درک معرفت شناختی سطح بالاست. انتظار میرود که افراد در ابتدا عینیتگرا باشند و در مراحل بالاتر تحول باورها به ذهینتگرایی نائل شوند و در نهایت، به تلفیقی از عینیتگرایی و ذهنیتگرایی ارتقاء یابند. از سوی دیگر، طبق نظر پژوهشگران، تحول باورها را باید در ارتباط با حیطههای خاص مورد بررسی قرار داد. فرضیه مطرح این بود که این تحول در یک توالی نظامدار در جنبههای توجیهپذیری مختلف (تجربه، عقیده، استدلال فردی و صلاحیت) اتفاق میافتد. این فرضیه با یک نمونه 64 نفری از دانشآموزان پایه سوم تا پایه ششم ابتدایی از مدارس تهران آزمون شد. روش پژوهش توصیفی و علیـمقایسهای بود و شرکتکنندگان به سوالات داستانهای منسفیلد و کلینچی (۲۰۰۲) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که بین پایههای تحصیلی مختلف از نظر عینینگری و ذهنینگری تفاوت معنادار وجود دارد، بهطوری که دانشآموزان پایههای سوم و چهارم بیشتر در سطح عینینگری و پایههای پنجم و ششم بیشتر در سطح ذهنینگری بودهاند. همچنین، عامل تجربه 27 درصد از واریانس عینینگری و عوامل تجربه و عقیده 30 درصد از واریانس ذهنینگری را تبیین کردند. بر اساس نتایج پژوهش، به نظر میرسد که معرفتشناسی شخصی عاملی تحولی است.
برزگر بفرویی، ک. (1393). روند تحول باورهای معرفتشناختی دانش آموزان مقطع دبیرستان و رابطه آن با عملکرد تحصیلی. مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 6(1)، 150 -135.
پورشهریار، ح.، احمدی، س. و تنها، ز. (1392). مباحثه طلبی: نقش برونگردی، باورهای معرفتشناسی و نیاز به شناخت. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 9(36)، 410 -401.
شعبانی ورکی، ب. و حسینقلیزاده، ر. (1386). تحول باورهای معرفتشناختی دانشجویان. دانشور رفتار، 14(24)، 38 -23.
کدیور، پ.، تنها، ز. و رحمانی، س. (1394). رابطه باورهای معرفتشناختی، رویکردهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی. مجله علوم تربیتی، 6(22)، 38 -22.
کدیور، پ.، تنها، ز. و فرزاد، و. (1390). رابطه باورهای معرفتشناختی، رویکردهای یادگیری و تفکر تأملی با پیشرفت تحصیلی. فصلنامه روانشناسی، 16(3)، 265 -251.
Astington, J.W., Pelletier, J., & Homer, B. (2002). Theory of Min and Epistemological Development: The Relation between children's second order false-belief understanding and their ability to reason about evidence. New Ideas in Psychology, 20(2-3), 131-144.
Barger, M.M., Wormington, S. V., Huettel, L. G., & Linnenbrink-Garcia. (2016). Developmental changes in college engineering student’s personal epistemology profiles. Learning and Individual Differences, 48, 1-8.
Baxter Magolda, M. B. (1987). The affective dimension of learning: Faculty-student relationships that enhance intellectual development. College Student Journal, 21, 46-58.
Baxter Magolda, M. B. (1992). Knowing and Reasoning in College: Gender-Related Patterns in Students’ Intellectual Development. San Francisco: Jossey Bass.
Baxter Magolda, M. B. (2004). A constructivist conceptualization of epistemological reflection. Educational Psychologist, 39, 31-42.
Belenky, M. R, Clinchy, B. M., Goldberger, N. R., & Tarule, J. M. (1986). Women's ways of knowing: The development of self-voice and mind. New York: Basic Books.
Bendixen, L. D. & Rule, D.C. (2004). An integrative approach to personal epistemology: A guiding model. Educational Psychologist, 39(1), 69-80.
Burr, J. E. & Hofer, B. E. (2002). Personal epistemology and theory of mind: deciphering young children’s beliefs about knowledge and knowing. New Ideas in Psychology, 20, 199-224.
Cano, F. (2005). Epistemological beliefs and approach to learning: There change through secondary school and their influence on academic performance. British Journal of Educational Psychology, 75, 203-221.
Chandler, M. J., Hallet, D., & Sokol, B. W. (2002). Competing claims about competing knowledge claims. In B. K. Hofer & P. R. Pintrich (Eds.), Personal Epistemology: The psychology of beliefs about knowledge and knowing. Erlbaum, Mahwah, NJ.
Conley, A. M., Pintrich, P. R., Vekiri, I., & Harrison, D. (2004). Changes in epistemological beliefs in elementary science students. Contemporary Educational Psychology, 29, 186-204.
Dewey, J. (1930). How we think. New York: Chicago Press.
Fagnant, A., & Crahay, M. (2011). Theories of mind and personal epistemology: their interrelation and connection with the concept of metacognition. European Journal of Psychological Education, 26, 257-271.
Flavell, J. H., Flavell, E. R., Green, F. L., & Moses, L. J. (1990). Young children's understanding of fact beliefs versus value beliefs. Child Development, 61, 915-928.
Grusec J. E., & Danyliuk T. (2014). Parents’ attitudes and beliefs: their impact on children’s development. In J. E. Grusec & T. Danyliuk (Eds.), Encyclopedia on early childhood development (pp. 1-4). Canada: University of Toronto.
Hofer, B. K., & Pintrich, P. R. (1997). The development of epistemological theories: beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning. Review of Educational Research, 67(1), 88-140.
Hofer, B. K. (2000). Dimensionality and Disciplinary Differences in Personal Epistemology. Contemporary Educational Psychology, 25(4), 378-405.
Kalman, C., Sobhanzadeh., & Thompson, R. (2015). Combination of interventions can change student’s epistemological beliefs. Physics Education Research, 11, 1-17.
King, P. M., & Kitchener, K. S. (1994). Developing reflective judgment: Understanding and promoting intellectual growth and critical thinking in adolescents and adults. San Francisco: Jossey-Bass.
Kohlberg, L., & Mayer, R. (1972). Development as the aim of education. Harvard Educational Review, 42(4), 449-496.
Kuhn, D. (1991). The Skills of Argument. Cambridge: Cambridge University Press.
Kuhn, D., Cheney, R., & Weinstock, M. (2000). The development of epistemological understanding. Cognitive Development, 15, 309-328.
Kuhn, D., & Weinstock, M. (2002). What is epistemological thinking and why does it matter? In B. K. Hofer & P. R. Pintrich (Eds.), Personal epistemology: The psychology of beliefs about knowledge and knowing. Erlbaum, Mahwah, NJ.
Lalonde, C. E., & Chandler, M. J. (1995). False belief understanding goes to school: On the social-emotional consequences of coming early or late to a first theory of mind. Cognition & Emotion, 9(2-3), 167-185.
McGinnis, D. (2016). Epistemological orientations and evidence evaluation in undergraduates. Thinking Skills and Creativity, 19, 279-289.
Mason, L., & Scirica, F. (2006). Prediction of students’ argumentation skills about controversial topics by epistemological understanding. Learning and Instruction, 16, 492-509.
Mansfield, A., & Clinchy, B. (1985). Early growth of multiplism in the child. Paper presented at the fifteenth annual symposium of the Jean Piaget society. Philadelphia: PA Press.
Mansfield, A., & Clinchy, B. (2002). Toward the interaction of objectivity and subjectivity: epistemological development from 10 to 16. New Ideas in Psychology, 20, 225-262.
Mason, L., Boldrin, A., & Vanzetta, A. (2006): Epistemological beliefs and achievement goals in conceptual change learning, 5 th meeting of the EARLI SIG “Conceptual change”, Stockholm, Sweden.
Miscione, J. L., Marvin, R. S., O’Brien, R. G., & Greenberg, M. T. (1978). A developmental study of preschool children’s understanding of the words ‘‘know’’ and ‘‘guess’’. Child Development, 49, 1107-1113.
Montgomery, D. E. (1992). Young children’s theory of knowing: The development of a folk epistemology. Developmental Review, 12, 410-430.
Moshman, D. (1994). Reasoning, metareasoning, and the promotion of rationality. In A. Demetriou & A. Efklides (Eds.), Intelligence, mind and reasoning. Structure and development (pp. 135-150). London: Elsevier.
Paulsen, M. B., & Wells, Ch. T. (1998). Domain differences in the epistemological beliefs of college students. Research in Higher Education, 39, 365-384.
Perry, W. G. (1970). Forms of intellectual and ethical development in the college years: Scheme. New York: Holt, Rinehart and Winston.
Piaget, J. (1950). Introduction "a l’!epist!emologie g!en!etique, 3 Vols. Paris: Presses Univ. de France.
Phan, H. P. (2008). Exploring epistemological beliefs and learning approaches in context: A sociocultural perspective. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 6(3), 793-822.
Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of Educational Psychology, 82(3), 498-504.
Schommer, M., & Walker, K. (1995). Are epistemological beliefs similar across domains? Journal of Educational Psychology, 87, 424-432.
Schommer-Aikins, M. (2004). Explaining the Epistemological beliefs system: Introducing the embedded systemic model and coordinated research approach. Educational Psychologist, 39(1), 19-29.
Tabak, I., & Weinstock, M. (2008). A sociocultural exploration of epistemological beliefs. In M. S. Khine (Ed.), knowing, knowledge and beliefs. Australia: Springer Press.
Wellman, H., & Liu, D. (2004). Scaling of theory of mind tasks. Child Development, 75, 523-541.
Wildenger, L. K., Hofer, B. K., & Burr, J. E. (2010). Epistemological development in very young knowers. In L. D. Bendixen & F. Feucht (Eds.), Personal epistemology in the classroom. Erlbaum, Mahwah, NJ.
Weinstock, M., Neuman, Y., & Glassner, A. (2006). Identification of informal reasoning fallacies as a function of epistemological level, grade level, and cognitive ability. Journal of Educational Psychology, 98(2), 327-341.
_||_