تأثیر برنامه گروهی بازآموزی اسنادی بر افسردگی دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری
الموضوعات :مرضیه یحیایی 1 , معصومه پورمحمدرضای تجریشی 2 , فیروزه ساجدی 3 , اکبر بیگلریان 4
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی
2 - استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
3 - دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
4 - استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
الکلمات المفتاحية: افسردگی, بازآموزی اسنادی, ناتوانیهای یادگیری, دانشآموز,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی برنامه بازآموزی اسنادی بر افسردگی دانشآموزان دارای ناتوانی های یادگیری شهر تهران بود. در این مطالعه شبه تجربی، از تمامی دانشآموزان (36 نفر؛ 27 پسر و 9 دختر) مراجعه کننده به مراکز ویژه اختلالهای یادگیری دولتی منطقه 6 شهر تهران در سال تحصیلی 1392-1391 به شیوه در دسترس و هدفمند نمونهبرداری شد و سپس دانشآموزان هر مرکز به طور مساوی و تصادفی در یکی از دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. سیاهه افسردگی کودکان کوواکس (1977) توسط همه شرکت کنندگان قبل و بعد از مداخله آموزشی تکمیل شد. گروه آزمایش طی 11 جلسه 45 دقیقه ای (هفته ای دو جلسه) آموزش بازآموزی اسنادی گروهی را دریافت کردند. داده ها با استفاده از آزمون t وابسته و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادند اجرای برنامه بازآموزی اسنادی به کاهش معنادار نمره های افسردگی در دانشآموزان با ناتوانی های یادگیری منجر میشود. بر اساس این یافته ها می توان نتیجه گرفت برنامه گروهی بازآموزی اسنادی نشانه های افسردگی در دانش آموزان واجد ناتوانی های یادگیری را کاهش می دهد.