ساخت بسته جامع توانمندسازی روانی و اثربخشی آن بر رفتارهای سبک زندگی تحصیلی سلامت-محور دانشجویان
الموضوعات :
الهام کوشکی
1
(
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی
)
سعید قنبری
2
(
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی
)
امید شکری
3
(
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی
)
جلیل فتح آبادی
4
(
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی
)
الکلمات المفتاحية: بسته جامع توانمندسازی روانی, روانشناسی سلامت تحصیلی, رفتارهای سامت, ایمنٰسازی روانی,
ملخص المقالة :
ایـن پژوهـش بـا هـدف سـاخت بسـته جامـع توانمندسـازی روانـی دانشـجویان و تعییـن اثربخشـی آن بـر رفتارهـای سـبک زندگـی تحصیلـی سـلامتمحور انجـام شـد. در یـک مطالعـه شـبهتجربی بـا طـرح پیشآزمـون ـ پسآزمـون بـا گـروه گـواه غیرمعـادل و همـراه بـا پیگیـری دو ماهـه، 36 دانشـجو در دو گـروه آزمایـش (۱۸ نفـر) و گـواه (۱۸ نفـر) قبـل و بعـد از آمـوزش بـه پرسشـنامه رفتارهـای تسـهیلگر/بازدارنده سـبک زندگـی تحصیلـی سـلامتمحور (صالـحزاده، شـکری و فتحآبـادی، ۲۰۱۷ الـف) پاسـخ دادنـد. از طریـق ۱۰ جلسـه و هـر جلسـه دو سـاعت، بسـته توانمندسـازی روانـی بـه شـیوه گروهـی بـرای گـروه آزمایـش اجـرا شـد. نتایـج نشـان داد بسـته توانمندسـازی روانـی در افزایـش رفتارهایـی ماننـد خوشبینـی تحصیلـی، مشـغولیت تحصیلـی و تـابآوری تحصیلـی و در کاهـش رفتارهایـی ماننـد درماندگـی آموختهشـده، اجتنـاب از کمکطلبـی، پرخاشـگری منفعانـه و خودناتوانسـازی مؤثـر اسـت. براسـاس نتایـج ایـن پژوهـش میتـوان دریافـت کـه تـلاش بـرای پربارسـازی مهارتهـای رابطـه بینفـردی مشـارکتکنندگان از طریـق بسـط سـرمایه روانشـناختی و منابـع روانـی ـ اجتماعـی آنهـا ماننـد خوشبینـی، رفتارهـای مقابلـهای، تـابآوری، مهـار روانشـناختی، حرمـت خـود، تحمـل ابهـام و حمایـت اجتماعـی و متعاقـب آن توانمندسـازی افـراد بـرای کاسـتن از تجـارب تنیدگـیزا، سـازشیافتگی بـا رویدادهـا و واقعیـات منفـی و تـداوم روابـط رضایتبخـش بـا دیگـران، مصونیـت روانـی دانشـجویان را موجـب میشـود.
_||_