ویژگیهای روانسنجی سیاهة حرمت خود کودکان
الموضوعات : Clinical psychology
رعنا روانپارسا
1
,
محترم نعمت طاوسی
2
1 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی تهرانجنوب
2 - آزاد/ تهران جنوب
الکلمات المفتاحية: اعتبار, روایی, ویژگیهای روانسنجی, حرمت خود, سیاهة حرمت خود کودکان,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی سیاهة رها از فرهنگ حرمت خود (باتل، 2002) بود. 600 دانشآموز 6 تا 8 ساله (300 دختر، 300 پسر) در مقطعهای پیشدبستانی، کلاس اول و کلاس دوم مدارس دولتی شمال و جنوب شهر تهران در سال تحصیلی 1396-1395 به شیوة مرحلهای انتخاب و آزمون شدند. برای بررسی روایی سیاهة رها از فرهنگ حرمت خود (باتل، 2002) از روایی سازه، روایی ملاکی و روایی تفکیکی (افتراقی) استفاده شد. برای بررسی روایی همگرا از مقیاس خودپنداشت کودکان پیرز-هریس (پیرز، 1984) استفاده شد که با سیاهة حرمت خود (باتل، 2002) رابطة مثبت معنادار داشت و برای بررسی روایی واگرا از مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (اسپنس، 1998) استفاده شد که با سیاهة حرمت خود (باتل، 2002) رابطة منفی معنادار داشت. بررسی روایی سیاهه نشان داد که فقط یکی از مادّه ها ضریب تشخیص مناسب ندارد و آن مادِّه حذف شد. در تمامی موارد دیگر روایی مناسب ابزار تأیید شد. برای بررسی اعتبار این سیاهه از سه روش دونیمه کردن، بازآزمایی و ضریب کودر ـ ریچاردسون 20 استفاده شد که نتایج اعتبار مناسب ابزار را تأیید کرد. در مجموع، کل نتایج بیانگر روایی و اعتبار مناسب و قابل قبول این سیاهه برای سنجش حرمت خود کودکان جامعة ایران بود.
