تحول کنشهای اجرایی در کودکان بهنجار و فزون کنش: از پیشدبستان تا پایان دبستان
الموضوعات :
1 - کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
2 - دانشیار دانشگاه اصفهان
الکلمات المفتاحية: کنشهای اجرایی, فزونکنشی, کودکان پیشدبستانی و دبستانی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر مقایسه تحول کنشهای اجرایی در کودکان بهنجار و فزونکنش بود. 420 کودک (210 نفر بهنجار، 210 نفر فزونکنش) 5 تا 12 ساله مراکز پیشدبستانی و دبستانهای شهر اصفهان به روش نمونهبرداری چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامه کانرز والدین (کانرز، 1997) و خرده آزمون برج نپسی (کورکمن،کرک و کمپ، 1998) پاسخ دادند. نتایج تحلیل واریانس دو راهه نشان دادند بین میانگین نمرههای کنشهای اجرایی کودکان عادی و فزونکنش تفاوت معنادار وجود دارد و عملکرد کودکان فزونکنش به طور معناداری پایینتر است. همچنین بر اساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت روند تحول کنشهای اجرایی در کودکان فزونکنش و عادی، با توجه به سن سیر صعودی دارد.